Prinsjesdag 2025: Wat verandert er voor uw mobiliteit?

Op Prinsjesdag 2025 presenteerde het demissionaire kabinet de Miljoenennota. Grote verrassingen bleven uit, maar er zijn wel degelijk wijzigingen aangekondigd die van invloed zijn op zakelijk rijden en wagenparkbeheer. Speciaal voor u als leaserijder of wagenparkbeheerder hebben wij de belangrijkste veranderingen overzichtelijk op een rij gezet.
Geschreven door het Redactieteam
22-9-2025 | Leesduur 4 min
Geschreven door het Redactieteam, XLLease
22-9-2025 | Leesduur 4 min
Prinsjesdag 2026

Bijtelling

Per 1 januari 2026 vervalt de bijtellingskorting voor volledig elektrische voertuigen. Dit jaar is er nog een verlaagd bijtellingspercentage van 17% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde, dankzij een korting van 5%. Vanaf 2026 wordt deze regeling beëindigd. Dat betekent dat er geen verschil meer is in bijtelling tussen elektrische auto’s en voertuigen op fossiele brandstoffen: voor alle zakelijke voertuigen geldt dan een standaard bijtelling van 22%. Lees hier meer over de bijtelling in 2026

 

Motorrijtuigenbelasting elektrische auto in 2026

Elektrische rijders blijven voorlopig profiteren van een lagere motorrijtuigenbelasting. In 2026 wordt het voordeel iets aantrekkelijker dan eerder aangekondigd: de korting komt uit op 30%, in plaats van de eerder voorgestelde 25%. Voor plug-in hybrides vervalt echter het voordeel. Bestuurders van deze voertuigen gaan vanaf 2026 het volledige tarief betalen.

 

Accijnskorting blijft (voorlopig) behouden

Om de kosten van mobiliteit enigszins te beperken, heeft het demissionaire kabinet besloten de accijnskorting te verlengen tot in 2026. De korting bedraagt €0,173 per liter benzine en €0,111 per liter diesel. Hoewel deze verlenging nu is aangekondigd, is het onzeker of deze regeling op de lange termijn standhoudt. Met het oog op ETS2 (Emissions Trading Systems, een nieuwe Europees systeem voor emissiehandel), dat in 2027 voor hogere brandstofprijzen kan zorgen, zou het behoud van deze korting een welkome steun kunnen blijven voor de automobilist.

 

Pseudo-eindheffing voor niet-emissievrije zakelijke auto's

Een opvallend plan in de Miljoenennota van Prinsjesdag 2025 is de invoering van een zogenaamde pseudo-eindheffing van 12%. Deze maatregel richt zich op werkgevers die hun medewerkers een zakelijke auto met verbrandingsmotor (benzine, diesel of hybride) ter beschikking stellen voor privégebruik. Woon-werk kilometers worden ook als privékilometers aangemerkt.

Het doel van deze heffing is om het zakelijke gebruik van fossiele voertuigen financieel minder aantrekkelijk te maken en zo de overstap naar volledig elektrisch te stimuleren. Let wel: de exacte invulling van deze regeling, zoals uitzonderingen of wijze van inning, moet nog nader worden uitgewerkt. De maatregel is voorlopig nog slechts een voorstel, dat pas definitief wordt als het nieuwe kabinet én de nieuw gekozen Tweede Kamer ermee instemmen.

 

Heeft u vragen over wat Prinsjesdag 2025 voor u betekent?

Neem gerust contact met ons op en we vertellen u graag wat deze wijzigingen voor u kunnen betekenen.

Auto nieuws
Bedrijfsinformatie
Fiscaliteiten
Geschreven door het Redactieteam
22-9-2025 | Leesduur 4 min
Geschreven door het Redactieteam | XLLease @ XLLease
22-9-2025
Lees meer over:
Delen