Awards VW ID.Buzz en Škoda Enyaq iV en meer EV-nieuws

In deze EV Update: Top Gear Electric Awards voor onder meer Volkswagen ID.Buzz en Škoda Enyaq iV; EV’s op zonne-energie komen eraan; introductie baanbrekende solid state-accu’s nadert snel.
Geschreven door het Redactieteam
6-5-2022 | Leesduur 5 min
Geschreven door het Redactieteam, XLLease
6-5-2022 | Leesduur 5 min
XL - EV update mei 2022

Top Gear Electric Awards 2022
In april vonden de jaarlijkse Top Gear Electric Awards plaats. Een verkiezing die de autowereld nauwgezet volgt.. De overall winnaar van 2022 is de elektrische Volkswagen ID.Buzz, die dit najaar in Nederland op de markt komt. De jury roemde onder meer het design, het rijgedrag en de binnenruimte van de Buzz, die in eerste instantie te verkrijgen zal zijn als gezinsauto met vijf zitplaatsen (ID.Buzz) of als bedrijfswagen (ID.Buzz Cargo). Later komt daar nog een variant met meer zitplaatsen bij. In de categorie ‘Best Value Electric Car’, ofwel de elektrische auto met de beste prijs-kwaliteitsverhouding, ging de eerste plaats naar de Škoda Enyaq iV. Volgens de jury van Top Gear is de Enyaq iV praktisch, robuust en een ideale gezinsauto. In andere categorieën van de Top Gear Electric Awards, vielen onder meer de Ford Mustang Mach-E (‘best electric crossover’) en de BMW iX (‘best luxury electric car’) in de prijzen. 

Wilt u weten wat de bijtelling is voor de Volkswagen ID.Buzz, de Škoda Enyaq iV of voor andere elektrische auto’s? U berekent het eenvoudig met onze online bijtellingscalculator. Voor meer informatie over het leasen van een elektrische auto kunt u ook kijken op zakelijk elektrisch leasen.


EV’s op zonne-energie komen eraan
Zonne-energie krijgt een steeds belangrijker aandeel in ons totale energie-aanbod. Dat geldt ook voor elektrische auto’s. Zo zijn er al automerken met modellen die ondersteunende zonnepanelen op het dak hebben, maar elektrische auto’s die de zon gebruiken als belangrijke energiebron voor hun aandrijving zijn er nog niet. Daar komt deze zomer echter verandering in. Volgens de laatste berichten gaat het Nederlandse merk Lightyear dan de eerste reeks exemplaren van zijn Lightyear One leveren. Deze door zonne-energie aangedreven elektrische auto heeft een actieradius van 725 kilometer (WLTP). Hij genereert met zijn zonnecellen een rijbereik van 7.000 tot 20.000 kilometer per jaar, waardoor bijladen via het elektriciteitsnet slechts beperkt nodig is. De grote Lightyear One heeft een fors prijskaartje, maar over een aantal jaar wil Lightyear een veel goedkopere zonneauto toevoegen aan zijn aanbod: de Lightyear Two. Nieuws op het solar-front is er ook van Sono Motors. Dankzij het vinden van een productiepartner kan deze Duitse start-up in 2023 zijn toegankelijk geprijsde Sono Sion op de markt brengen. De Sion is een compacte elektrische MPV die 456 zonnecellen op zijn dak heeft liggen, waarmee onder de juiste omstandigheden een extra rijbereik van maximaal 245 kilometer per week mogelijk is. Laat de zon dus maar schijnen voor de aankomende solar-EV’s.   


Stroomversnelling bij solid state-accu’s 
Alles wijst erop dat solid state-accu’s voor de volgende doorbraak in elektrisch rijden gaan zorgen. Maar wat zijn solide state accu’s nu precies en waarom zijn die zo’n gamechanger? In feite gaat het om een nieuw soort accu. Anders dan bij conventionele lithium-ion-batterijen, bevatten solid state- accu’s geen vloeibare elementen. Hierdoor is er meer ruimte voor elementen die stroom opslaan. Naar schatting levert dat een capaciteitstoename op van zo’n 40%. Ook heeft een solid state-accu minder last van kou of extreme hitte en gaat laden naar schatting zes keer zo snel. Belangrijk is ook dat solide state-accu’s door de afwezigheid van de vloeibare component brandveiliger zijn. 

Een hoop voordelen dus, die al jaren worden genoemd. De vraag is dan ook wanneer solid state-accu’s op de markt komen. Het antwoord daarop komt onder meer van Nissan. Het Japanse merk heeft bekendgemaakt in 2024 een eerste versie van een productielijn voor solid state-accu’s gereed te hebben. De eerste elektrische Nissans met deze accu’s zouden dan in 2028 verkrijgbaar moeten zijn. Ook Honda heeft aangekondigd in 2024 met de productie van solid state-batterijen te starten. Verder heeft het Zwitserse bedrijf SCB (Swiss Clean Batteries) plannen bekendgemaakt voor een megafabriek voor solid state-accu’s, die in 2024 operationeel moet zijn. Er is dus nog even geduld nodig, maar de komst van solid state-accu’s is nu echt in een stroomversnelling beland.

Maakt u graag de overstap naar elektrisch leasen, maar weet u niet waar u moet starten? Neem contact met ons op, we helpen u graag verder!

Elektrisch rijden
Auto nieuws
Geschreven door het Redactieteam
6-5-2022 | Leesduur 5 min
Geschreven door het Redactieteam | XLLease @ XLLease
6-5-2022
Lees meer over:
Delen