De EV rijder en de wisselende contacten
Bij het laden onderweg zijn het vaak de collega EV-rijders die iets meer willen weten over bijvoorbeeld het type auto waar je in rijdt. Ook de voor- en nadelen van laadstations, laadpassen en laad-apps zijn dan vaak onderwerp van gesprek. Ik geniet van dit soort informatieve en vaak leerzame gesprekken. Mijn voorkeur hebben echter de gesprekken met niet EV-rijders. Die variëren enorm qua inhoud en meningen en/of feiten worden in die gesprekken nogal eens door elkaar gehaald. Geen gebrek aan wisselende contacten dus als EV rijder.
Vooruitgang
Je merkt al snel of er echt interesse is in elektrische mobiliteit of dat het vooral het afzetten ertegen is. Met beiden ga ik graag het gesprek aan. Nee, ik ben geen overtuigd EV-gelist, waarvoor er niets anders bestaat dan deze vorm van aandrijving. Ik ben wel een enorme fan van deze vorm van mobiliteit, maar dat sluit andere aandrijfmogelijkheden bij mij niet uit. Ook ik word nog steeds heel blij als ik een ouderwetse V6 of V8 motor hoor brullen. Dat heeft vast ook met mijn leeftijd (56) te maken, het is voor mij emotie, nostalgie en herinnering. Er zullen zeker lezers zijn die dit herkennen. Aangezien we midden in de grote energietransitie zitten, mogen én kunnen we genieten van beide werelden. Hoe mooi is dat? Voor velen van de generaties na mij is die emotie er niet, zijn er geen herinneringen en vindt men het waarschijnlijk vooral een vorm van geluidsoverlast. Mooi toch, dat heet vooruitgang.
Rijcomfort en meer
De positief ingestelde niet-EV-rijders vragen vooral naar het rijcomfort. Ik neem ze dan wel eens mee om ze te laten genieten van de rust in de auto. Dan ondervinden ze ook meteen het comfort van het schakelvrij rijden. Geloof me, elke kilometer is genieten. Het rijcomfort is ook een belangrijk punt dat terugkomt in de berijders enquête van de Vereniging voor Elektrische Rijders in Nederland (VER). Daarnaast worden de gebruikskosten en het niet meer hoeven tanken genoemd als zeer positieve punten. Op vakantie met de EV wordt als neutraal beoordeeld. Gelukkig biedt, indien nodig, de leasemaatschappij en/of dealer je graag een oplossing hiervoor. Het vermelden waard is ook dat 90% van de EV-rijders in dit onderzoek aangeeft dat hun volgende auto weer elektrisch zal zijn.
Kettingeffect
EV-rijders maken vaak ook andere duurzame keuzes. Zo heeft 82% zonnepanelen, probeert 59% minder te vliegen, heeft 33% een warmtepomp en probeert 56% voor korte afstanden de auto te vermijden. In eerdere columns schreef ik al dat deze transitie staat of valt met de juiste mindset. Verandering is van alle tijden en vergen tijd, energie en veel doorzettingsvermogen.Heeft u al de eerste stap gezet richting schone elektrische mobiliteit? Middels aantrekkelijke (private) leasetarieven is het voor u óók wellicht mogelijk om het rijcomfort en alle andere voordelen van de elektrische auto te ervaren. Goed voor het milieu én het zorgt ook nog eens voor veel wisselende contacten! Win-win situatie, toch?
André Brontsema
Eigenaar Later Academy & EV Academy
andre@later