Elektrisch rijden; ik wacht wel op waterstof.

Maar is dat slim? André Brontsema, expert op het gebied van elektrisch rijden, deelt in deze column zijn visie hierop.
Geschreven door André Brontsema
1-5-2023 | Leesduur 4 min
Geschreven door André Brontsema, Eigenaar Later Academy & EV Academy
1-5-2023 | Leesduur 4 min
Waar een wil is, is een (elektrische) weg

De avontuurlijke Franse auteur en wereldreiziger Jules Verne schreef in 1874: Het water is de steenkool van de toekomst. Dat is best een historische toekomstvisie, toch? En ja, in onze energietransitie is en blijft waterstof een belangrijk element. Maar is het ‘t wachten waard?

 

Wat is waterstof?

Waterstof  is een gas dat op verschillende manieren wordt gemaakt. Er is sprake van grijze en blauwe waterstof als het gemaakt wordt van aardgas en bij het productieproces nog broeikasgassen vrijkomen. Groene waterstof is het product van groene elektriciteit en water. Dit proces heet elektrolyse. Dus groene waterstof is veelbelovend voor de
energietransitie. Alleen óók de duurste versie van waterstof helaas.

 

Hoe gaat het transport?

Waterstof wordt redelijk eenvoudig gemaakt maar het opslaan en vervoeren is lastig, omdat het onder hele hoge druk (of hele lage temperatuur) gebracht moet worden om het wat handzaam te maken. Vervolgens kan het worden opgeslagen in tanks en bijvoorbeeld bij tankstations aangeboden worden. En bij het tanken consumeren we meer dan alleen brandstof, dus kassa! Wist u dat Shell wereldwijd 250 miljoen kopjes koffie per jaar verkoopt? Een mooi extra verdienmodel.

En dat het lijkt op brandstof tanken, is wat velen, en niet in de laatste plaats de brandstofmaatschappijen, aanspreekt. Het rijbereik is vergelijkbaar met een brandstofauto en de kosten per kilometer trouwens ook, dat is voor de mensen die tanken dan weer minder fijn…

 

Hoe werkt het rijden?

Rijden op waterstof is grotendeels hetzelfde als elektrisch rijden. In de waterstofauto zit een brandstofcel die van de waterstof en de buitenlucht elektriciteit en water maakt. Deze elektriciteit zorgt ervoor dat je van A naar B komt, letterlijk geen vuiltje aan de lucht nietwaar?

 

Wat is het rendement?

Tot zover het goede nieuws. Het hele proces vanaf groene stroom naar het maken van waterstof, het transporteren en weer omzetten naar elektriciteit in de auto gaat helaas hand in hand met grote verliezen. Reken op zo’n € 80,- verlies per € 100,- getankte waterstof. Oftewel een rendement van 20%! 

Stopt u namelijk dezelfde groene stroom via het elektriciteitsnet meteen in uw elektrische auto, dan heeft u een rendement van 70% of hoger. En dan hebben we het nog niet eens over de stroom die u met zonnepanelen direct in uw elektrische auto kan laden.
 

Onze visie 

Vandaar dat we niet verwachten dat in Nederland, met haar goede netwerk van laadpalen, de waterstofpersonenauto echt zal doorbreken. Afscheid nemen dan maar van waterstof? Absoluut niet. Er zijn namelijk talloze toepassingen, waarbij accutechnologie minder vanzelfsprekend is. Denk dan aan (grote) bedrijfsauto's, vliegtuigen, schepen en bijvoorbeeld regio’s op de wereld waar geen elektriciteitsnet is.

Wachten op waterstof  kan dus prima, maar niet als het om een personenauto gaat. 

Wees slim: gun uzelf een batterij elektrische auto!

Tot Later! 

André Brontsema
Eigenaar Later Academy & EV Academy
andre@later.academy

 

 
Elektrisch rijden
Auto nieuws
Geschreven door André Brontsema
1-5-2023 | Leesduur 4 min
Geschreven door André Brontsema | Eigenaar Later Academy & EV Academy @ Later Academy & EV Academy
1-5-2023
Lees meer over:
Delen