Nieuwe leaseauto? Keuzes maken in een onvoorspelbaar fiscaal landschap

Extra belasting vanaf 2027 op brandstofauto's? De pseudo-eindheffing
Er gaan geluiden op over een mogelijke pseudo-eindheffing op zakelijke leaseauto’s met een verbrandingsmotor (hybride, benzine of diesel) die vanaf 1 januari 2027 op naam worden gezet. Deze heffing houdt in.
- Werkgevers betalen 52% extra belasting over de bijtellingsgrondslag (meestal 22% van de cataloguswaarde).
- Deze extra belasting mag niet worden doorbelast aan de werknemer.
- De maatregel geldt alleen voor nieuwe auto's met een verbrandingsmotor en wordt naar verwachting opgenomen in het Belastingplan 2026.
Voorbeeld: Bij een auto van €40.000 is de bijtelling bruto € 8.800. De pseudo-eindheffing bedraagt dan € 4.576 extra voor de werkgever.
Bijtelling elektrische auto in 2026
Voor werknemers is de bijtelling bij privé gebruik vaak een belangrijke factor bij het uitkiezen van een nieuwe leaseauto. In 2025 geldt nog voor volledig elektrische leaseauto’s een verlaagde bijtelling van 17% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22%.
Vanaf 2026 wordt dit voordeel waarschijnlijk afgeschaft en geldt naar verwachting 22% bijtelling over de volledige cataloguswaarde, net als bij benzine- of dieselauto’s.
Dit betekent dat elektrische auto’s die nog in 2025 worden geregistreerd, aanzienlijk gunstiger uitpakken qua bijtelling dan modellen die pas in 2026 op naam worden gezet.
Kiezen zonder glazen bol
Het lastige is: bedrijven moeten nú beslissingen nemen, terwijl de spelregels voor over een jaar of twee nog onduidelijk zijn. Toch kan uitstellen ook geld kosten. Leveringstijden zijn lang, fiscale voordelen kunnen verdwijnen en zakelijke mobiliteit moet gewoon doorgaan. Juist daarom is het belangrijk om alle factoren goed in beeld te brengen, en niet alleen naar de aanschafprijs of leaseprijs per maand te kijken.
Grip houden op uw wagenpark? Focus op TCO
Bij XLLease adviseren wij ondernemers om altijd te kijken naar de Total Cost of Ownership (TCO) over de volledige looptijd van het leasecontract. Dat betekent: niet alleen leasekosten, maar ook brandstofverbruik, onderhoud, verzekering, fiscale bijtelling, subsidies, restwaarde én veranderende wetgeving meenemen in de rekensom. Alleen dan krijgt u een realistisch beeld van de werkelijke kosten en kunt u onderbouwde keuzes maken.
Samen vooruitkijken
Onze leaseadviseurs helpen u bij het opstellen van scenario’s voor uw wagenparkbeheer. We kijken samen naar het huidige wagenpark, het rijgedrag van medewerkers, toekomstige mobiliteitsbehoeften en de risico’s van fiscale veranderingen. Zo helpen we bedrijven om scenario’s door te rekenen en weloverwogen beslissingen te nemen. Dat begint bij een grondige analyse van:
- Het huidige wagenpark
- Het rijgedrag van uw medewerkers
- De fiscale impact van toekomstige keuzes
- Mogelijkheden voor hybride, elektrisch of verlengen van bestaande contracten
In deze context kan het verstandig zijn om:
- Sommige auto's tijdig te vervangen door efficiënte hybrides die zuiniger zijn én op termijn minder fiscale druk geven
- Nog gebruik te maken van de bijtellingsregels voor elektrische auto’s in 2025, voordat deze in 2026 vervallen
- Leasecontracten te verlengen in plaats van direct te vervangen, om onzekerheid over nieuwe regels te overbruggen
- Of om de overstap te maken naar operationele lease in plaats van financial lease, zodat u flexibiliteit houdt en risico’s beperkt
Wat uw situatie ook is, één ding staat vast: in deze onzekere tijden is grip op uw wagenparkkosten belangrijker dan ooit. En die grip begint bij inzicht en advies.
Slimme keuzes voor morgen
Wilt u weten wat voor uw bedrijf de beste keuze is? Neem contact op met de specialisten van XLLease. We helpen u met maatwerkadvies, transparante TCO-berekeningen en een strategische blik op de toekomst van uw wagenpark.
XLLease. Zakelijk rijden met overzicht én grip op uw wagenparkkosten.