Autonieuws december 2021
(Te) Dikke Duitser
Vrij kort na de introductie van de huidige GLE-generatie voert Mercedes al een facelift door. Naast wat uiterlijke wijzigingen worden naast de al langer leverbare plug-in hybrides nu ook mild hybride versies van de GLE en GLE coupé aan het programma toegevoegd voor bestuurders die geen gedoe met snoeren en laadpalen willen hebben. Beide mastodonten worden er beduidend zuiniger van, maar gelijk ook stukken zwaarder.
Wim: Het blijven natuurlijk imponerende alleskunners, maar met een gewichtstoename van zo’n 400 kilo worden deze kolossen nu wel heel erg zwaar. Dat maakt voor de prestaties niet zo veel uit, maar dat ga je merken als na 2024 het half tarief in de wegenbelasting voor hybrides vervalt.
Mercedes-Benz levert de GLE zowel in een benzine- als diesel PHEV (Plug In Hybrid Electric Vehicle) uitvoering. Ze hebben hierbij een systeem vermogen van 320pk voor de diesel versie en 333pk voor de uitvoering met een benzine motor. Mercedes-Benz claimt hiermee een elektrische actieradius van de tussen 83 en 98km, maar dit betreft danwel de theoretische actieradius. In de praktijk moet je dus aardig je best doen en moeten de omstandigheden ideaal zijn om dit te halen, maar toch. Wat deze auto’s wel uniek maakt is dat ze zowel met 1 fase tot 7,4Kw kunnen laden maar ook nog eens aangesloten kunnen worden op een snellader met een laadcapaciteit van 60KW.
Met deze techniek aan boord mis je het ultieme comfort van een zes- of achtcilinder al een heel stuk minder en kun je ook je steentje bijdragen aan fors minder uitstoot.
Liever hoger
Met de Taigo voegt Volkswagen een SUV-coupé toe aan het al behoorlijke ruime SUV aanbod. De nieuwkomer deelt z’n techniek en het onderstel met de Polo en de T-Cross maar is wel een stuk langer, iets langer zelfs nog dan de T-Roc. In het interieur treffen we hetzelfde bijzonder fraaie en volledig digitale dashboard aan dat ook in de recent gerestylde Polo wordt gebruikt. Met deze toevoeging bewijst Volkswagen eens te meer dat de wat hoger op de wielen staande auto’s al lang niet meer uitsluitend voor senioren bedoeld zijn: in alle segmenten zijn de SUV’s niet aan te slepen. Volkswagen heeft het zelf overigens liever over een CUV: een Cross-over Utility Vehicle, daarmee bedoelen ze een auto die een hogere zitpositie combineert met een coupélijn.
Ronald: De populariteit van SUV’s blijft toenemen. In Duitsland heeft de Volkswagen T-Roc afgelopen oktober zelfs de Golf van de eerste plek in de verkoopstatistieken verdreven, dat is nog niet eerder vertoond. Oftewel: SUV’s zijn booming business, de Taigo is dus een logische uitbreiding van SUV-gamma van Volkswagen. Daarbij heeft de Taigo door z’n forse buitenmaten ook nog eens een aangenaam ruim interieur. Net zo opvallend als het uiterlijk: de uitgebreide reeks veiligheidsvoorzieningen waarmee de Taigo is uitgerust, zoals bijvoorbeeld het IQ.Drive pakket waarmee de Taigo semi-autonoom kan rijden. Echt een noviteit in dit segment. Ook goed om te weten: Volkswagen geeft vier jaar garantie op de Taigo.
Naamsverwarring
Waar Volkswagen voor z’n elektrisch aangedreven auto’s de ID-reeks in het leven heeft geroepen en bijvoorbeeld Peugeot en concerngenoot Opel er juist voor kiezen om zo min mogelijk onderscheid te maken tussen ‘gewoon’ aangedreven modellen en de elektrisch aangedreven versies kiest Renault een andere strategie: zelfde naam, compleet andere auto. Voilà de Renault Megane E-Tech electric. De nieuweling deelt op het naambordje na geen enkel onderdeel met z’n naamgenoot met brandstofaandrijving. De elektrische Megane heeft voorwielaandrijving en kopers hebben de keuze uit een tweetal motoren met respectievelijk 130 of 218 pk. Ook op accugebied zijn er twee smaken: 40- of 60 kWh waarmee de elektrische Megane een bereik heeft van 300 of 470 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De Megane E-Tech electric mag maximaal 900 kilo aan z’n trekhaak meezeulen. In het voorjaar van 2022 staat de nieuweling, die overigens z’n technische basis deelt met de Nissan Ariya, bij de dealer.
Bart: Al met al een even originele als bruikbare auto, deze nieuwe Megane E-Tech electric. Renault is trots op z’n Franse roots en toont dat onder meer door het silhouet van een haan in de voorruit op te nemen. Zodra je met de key card bij de Megane E-Tech in de buurt komt, voeren alle lampen een soort welkomstdansje uit, wordt het vernieuwde Renault-logo onder de buitenspiegels geprojecteerd en komen de deurgrepen automatisch naar buiten. We zijn vooral heel erg benieuwd naar het prijskaartje!
Avontuurlijke opvolger
De opvolger van Toyota’s succesnummer in het A-segment, de Aygo, gaat in het vervolg als Aygo X door het leven. Die ‘X’ staat voor ‘cross’ en dat staat volgens Toyota dan weer voor avontuur. Mede door de forse wielen, 17 of 18 inch, de wat hogere zit, 55 mm extra hoogte en de carrosserie in twee kleuren oogt de nieuwkomer inderdaad wat ruiger dan z’n bravere voorgangers. De kersverse Aygo X heeft ook een behoorlijke groeistuip gehad: hij is maar liefst 23,5 cm langer dan z’n minder avontuurlijke voorganger, 12,5 cm breder en 5 cm hoger. Ook de bagageruimte is eindelijk volwassen geworden en kan nu 231 liter meetorsen.
Pascal: Terwijl Citroën net de stekker uit de productie van de C1 heeft getrokken, en Peugeot is gestopt met de productie van de 108, wat voorheen toch broertjes (of zusjes) van de eerste generatie Aygo waren, blijft Toyota het A-segment trouw en dat is goed nieuws voor veel automobilisten die in dit segment shoppen. De Aygo X is een stuk leuker, bruikbaarder en volwassener geworden. En helaas ook duurder: de vanafprijzen beginnen zo rond de € 16.000 als de Aygo X volgend jaar op de markt komt.
Completer en voordeliger
Hoe vernieuw je een succesnummer? De huidige generatie van Volkswagens Polo is onverminderd populair, dus wat valt daar nog aan te verbeteren? Het antwoord is uiteindelijk simpel: maak ‘m nog completer en maak de prijsstelling nog concurrerender. De vernieuwde Volkswagen Polo, die inmiddels bij de dealers staat, heeft op alle fronten meer uitrusting gekregen. Zo is het futuristische digitale dashboard op alle modellen standaard, evenals LED koplamen, Climatic airconditioning, een multifunctioneel stuur en tal van geavanceerde veiligheidssystemen. Ook de optielijst biedt een ruime keuze aan extra uitrustingsmogelijkheden die uit een hogere klasse afkomstig lijken en nieuw zijn in dit segment. Vanaf het tweede uitrustingsniveau, Life, behoort semi-autonoom rijden tot de mogelijkheden. Vooralsnog is de vernieuwde Polo leverbaar met een drietal 1.0 driecilinder benzinemotoren, de specificaties van de vernieuwde GTI versie volgen later.
Elbert: De Polo is al jaren de standaard in dit segment en deze update maakt het voor de concurrentie nog lastiger om aan te haken bij dit succes. Daarnaast is het voor berijders gewoon een uitermate plezierige auto om iedere dag met een grote grijns in plaats te nemen. Leuk dat dit nu voor behoorlijk wat meer automobilisten bereikbaar is geworden.
Scherpere Focus
Na de jaarwisseling arriveert de nieuwste generatie van Fords Focus bij de dealers. Helemaal nieuw is de Focus niet, maar de wijzigingen die Ford doorvoert zijn behoorlijk ingrijpend. Waar Ford dashboards voorheen nog wel eens ietsje te veel verspreide knopjes telden, wordt het gros van de functies nu via een touchscreen bediend. Dat is overigens niet voor àlle functies handig: voor sommige instellingen zoals het volume van de geluidsinstallatie gaat er toch niets boven een ouderwetse draaiknop. Overigens verstaat het nieuwe Sync 4 infotainment system maar liefst vijftien talen, dus gewoon roepen dat je de radio harder of zachter wil kan ook altijd nog.
Ramon: De nieuwste Focus is helemaal afgeladen met de nieuwste techniek, bergen veiligheid verhogende voorzieningen en rijhulpsystemen. Grappig detail is wel het systeem dat waarschuwt voor voertuigen die in de dode hoek zitten, nu ook rekening houdt met de lengte van een eventuele aanhanger, die gegevens moet je overigens wel zelf invoeren. Mooie combinatie is dat de actuele verkeersinformatie wordt geleverd door TomTom en de navigatiekaarten door Garmin.
Bijzondere Beier
Het meest gebruikte woord om de vormgeving van BMW’s elektrische vlaggenschip iX aan te duiden is wel ‘controversieel’. Althans, dat is het meest gebruikte neutrale woord, op allerlei sites gaan liefhebbers helemaal los in wat negatievere bewoordingen. Dat neemt niet weg dat de iX een overweldigende hoeveelheid techniek en prestaties in huis heeft en in de topversie ook nog eens een imposant bereik, volgens de WLTP-norm ruim zeshonderd kilometer. Ondanks de indrukwekkende prestaties (met deze massa in 5 seconden naar de 100 km/u is knap) ligt de nadruk bij de iX meer op comfort, niet zozeer op sportiviteit. Meer een 7-serie achtige ervaring dan bijvoorbeeld een X5, om in BMW termen te blijven.
Jan: Als je er in zit een geweldige auto: prachtige afwerking, mooie materialen en de i-drive blijft ook een geweldige vinding. Of het zeshoekige stuur nou veel prettiger is dan een rond exemplaar zal in de praktijk moeten blijken. Als je puur op basis van bereik een auto kiest, dan is dit het exemplaar dat je moet hebben. Op het gebied van laadsnelheid zijn er concurrenten die hun zaken beter voor elkaar hebben, daar heeft BMW nog wat huiswerk te doen.
Meer weten over één van deze modellen of onze bijbehorende leaseproducten? Neem dan contact met ons op, we vertellen u er graag meer over.