Autonieuws juli 2022

Geschreven door het Redactieteam
11-7-2022 | Leesduur 10 min
Geschreven door het Redactieteam, XLLease
11-7-2022 | Leesduur 10 min
Auto nieuws van XLLease
Het laatste nieuws op het gebied van leaseauto's; lees snel verder

Verkoopknaller
De Škoda Enyaq iV is een schot in de roos en voerde de laatste maanden van het afgelopen jaar de verkoopstatistieken bij de elektrische auto’s aan. Dat succes krijgt nu een sportief vervolg: dit voorjaar staat de Enyaq Coupé iV bij de dealer. Dankzij het wat lagere gewicht en de betere stroomlijn is de elektrische Coupé nog efficiënter dan de reguliere Enyaq-versies en komt dus verder op z’n acculading. De Enyaq Coupé iV is leverbaar met een tweetal accupakketten en de vermogensrange varieert van 132 kW tot een riante 220 kW, dat zijn bijna 300 klassieke pk’s. De absolute topper is de Enyaq Coupé RS iV, gelijk ook de eerste elektrisch aangedreven RS van Škoda. Standaard uitgerust met vierwielaandrijving, het grootste accupakket en de sterkste motor biedt de RS het beste van twee werelden: elektrisch rijden met een extra sportief tintje.

Ronald: Alle Enyaq Coupé iV modellen zijn uitgerust met een glazen panoramadak. Dat zorgt niet alleen voor een aangenaam licht interieur maar biedt ook meer hoofdruimte voor de achter passagiers omdat het glazen dak dunner is dan een conventioneel dak. Een opvallend design element is de Crystal Face: een grille met verlichte transparante spijlen en een horizontale LED-strip. Standaard op de Coupé RS iV, optioneel bij de reguliere versies. En vergeet ook niet die spectaculaire kleur Mamba Green aan te vinken bij de opties, exclusief voor de RS-editie.

Stekker spektakel
Saai was het al niet bij de Cupra modellen, maar de Spanjaarden hebben toch nog wat extra peper aan de elektrische Born-reeks toegevoegd en presenteren de e-boost versies. Dankzij deze e-boost functie piekt het vermogen op 231 pk waarmee de Adrenaline, Performance en Copper edition uitvoeringen nog sneller zijn geworden. Het extra vermogen is beschikbaar in de Cupra-rijmodus die via een speciale knop op of in het stuur geactiveerd wordt. Andere leuke zaken bij deze extra sportieve versies zijn de 19 of 20 inch velgen, het uitgebreide navigatiesysteem met een 12 inch touchscreen en het multifunctionele verwarmbare sportstuur.

Henk: De topprestaties gaan niet ten koste van de actieradius, die blijft met 418 kilometer voor de 58 kWh versies heel netjes. Later dit jaar komt de e-boost functie ook beschikbaar voor het 77 kWh accupakket. Bijzonder in dit segment: de vier jaar standaard Cupra Valet service met onder andere vier jaar gratis haal- en brengservice bij onderhoud en reparatie.

Stijlvol topmodel

Met de kersverse ID.5 voegt Volkswagen een nieuw topmodel toe aan het snelgroeiend aanbod volledig elektrisch aangedreven modellen. Ondanks de coupélijn is de ID.5 verrassend ruim, de bagageruimte is zelfs nog wat rianter dan bij de ID.4, waar de ID.5 gedeeltelijk op gebaseerd is. Bij de introductie dit voorjaar is een tweetal uitvoeringen leverbaar: de ID.5 Pro met achterwielaandrijving en de ID.5 GTX met bijna 300 pk in combinatie met vierwielaandrijving. Alle versies beschikken over een 77 kWh groot accupakket dat een actieradius van 516 kilometer (voor de ID.5 Pro) mogelijk maakt. En, ook niet onbelangrijk, het accupakket is in een half uur tot 80% op te laden.

Elbert: Leuke aanvulling op het assortiment van elektrische Volkswagens, waarbij GTX de elektrische variant van de klassieke GTI is. De ID.5 is helemaal afgeladen met de allernieuwste voorzieningen op veiligheidsgebied, geen wonder dat de ID.5 de maximale score behaalde bij de EuroNCAP crashtest.

Toekomstmuziek
Met het A6 e-tron concept laat Audi zien wat we in de nabije toekomst van het merk mogen verwachten. En al zullen niet alle spectaculaire details ook daadwerkelijk in de productieversie terugkeren, er blijft genoeg over om van te smullen. Zo geeft Audi een actieradius op van zo’n zevenhonderd kilometer en in tien minuten valt er weer 300 kilometer bereik bij te laden. De architectuur voor deze nieuwe generatie elektrische topmodellen is in samenwerking met Porsche ontwikkeld.

Marc: De eerste modellen van deze nieuwe generatie volledig elektrische Audi’s worden al volgend jaar geïntroduceerd. En Audi heeft haast: in 2025 wil het merk meer dan twintig elektrisch aangedreven modellen aanbieden. Vanaf 2026 begint Audi langzaam afscheid te nemen van de benzine- en dieselmotoren: alle nieuwe modellen die Audi vanaf dat jaar introduceert zijn volledig elektrisch.

Slanke station
Qua vormgeving gooit Opel het met de nieuwe Astra Sports Tourer over een geheel andere boeg. De nieuweling oogt bijzonder elegant en dat was in het verleden nog wel eens anders. Dat neemt niet weg dat de Sports Tourer nog steeds bijzonder ruim en praktisch is. Ook aan de binnenzijde is het even wennen geblazen: het digitale Pure Panel wordt via een centraal geplaatste touchscreen bediend, alhoewel er ook nog wat fysieke knoppen resteren voor de belangrijkste functies van de klimaatbediening.

Pascal: Da’s nou echt een fraaie combi, zeker met het dak in een afwijkende kleur. De plug-in hybride kan zo’n zestig kilometer elektrisch afleggen, een keurige score. De verkoopcijfers van Opel vertonen een stijgende lijn en dat is geen wonder: dit is toch wel leuker dan de vorige generaties. Wel even wennen voor iemand die uit een wat ouder model overstapt.

Trendbreuk
Tot nu toe kenden we de smart-modellen als kleine, lichte autootjes maar de nieuwste dreumes van het merk weegt maar liefst 1.820 kilo. Het is dan ook een vrij stevige maar origineel vormgegeven auto die volgens smart volledig voor stedelijke mobiliteit is ontworpen. Op zich wel weer apart: volgens de voorlopige specificaties zou de smart #1 een topsnelheid hebben van 180 kilometer per uur, alleen de vraag is; welke stad is daarvoor geschikt? 

Bart: Bijzonder model en fraaie techniek, een bijzondere mix waarbij zowel Chinese als Europese vormgevers en technici hebben samengewerkt, de #1 moet een echte wereldauto worden. Het succes zal vooral afhangen van het prijskaartje en dat kon nog wel eens wat gaan tegenvallen. 

Opvallend anders
Deze zomer arriveert Kia’s nieuwe Niro bij de dealers. De nieuwkomer heeft een zware last op z’n schouders: z’n voorganger was één van de bestverkochte auto’s van Nederland. Aan de buitenzijde is de nieuwe Niro radicaal anders en stukken brutaler dan z’n wat saaie voorganger, onderhuids is de Niro slechts op subtiele puntjes verbeterd. Dat betekent dat er weer een hybride, een plug-in hybride en een volledig elektrisch aangedreven versie komt. De laadsnelheid voor de elektrische versie is behoorlijk opgevoerd en de plug-in hybride heeft een wat groter elektrisch bereik gekregen.

XLLeasemedewerker: Weer keurige prijzen en een interessante auto, succes gegarandeerd. Prettig dat de wielbasis wat is toegenomen, daardoor is de nieuwe Niro net wat ruimer dan z’n voorganger. De elektrische versie heet voortaan Niro EV, de vorige heette nog e-Niro. Net zoals het uiterlijk is ook het interieur totaal vernieuwd en stukken fraaier dan bij de vorige editie.

Eindelijk!
Alhoewel Toyota zo’n 25 jaar geleden al met de Prius op de proppen kwam, introduceert het merk nu pas een eerste volledig elektrisch aangedreven auto, de bZ4X. ‘BZ’ staat voor ‘beyond zero’ oftewel het gebrek aan uitstoot en het getal ‘4’ verwijst naar een hele reeks van in eerste instantie zeven elektrische modellen. De nieuwkomer is er met voor- of met vierwielaandrijving en die laatste versie beschikt ook nog over heel redelijke terreinvaardigheden. Voor Europese landen een beetje onhandig dat de laadpoort zich in het linker voorspatbord bevindt, dat is in linksrijdende landen handig, hier niet.

Wim: Fraaie auto, forse accu en daarmee een heel nette actieradius van zo’n 516 kilometer voor de voorwiel aangedreven versie, de vierwiel aangedreven versie perst maximaal 470 kilometer uit z’n accupakket. Voor wie dat niet genoeg vindt: als optie is een dak met zonnepanelen leverbaar. Op jaarbasis zou dat zo’n 1.800 kilometer extra bereik op moeten leveren, als het tenminste goed weer is en de bZ4X niet in een garage wordt gestald.

Nieuwe klassieker?
Voor het eerst in vier jaar tijd introduceert Alfa Romeo een nieuw model, de Tonale. De nieuwkomer is een relatief ruime SUV die ook nog eens over een enorme bagageruimte beschikt. Volgens Alfa Romeo is de Tonale volledig geïnspireerd op de racegeschiedenis van het merk, maar puristen zullen toch even moeten slikken bij de standaard automaat met dubbele koppeling, dat was vroeger wel anders. De Tonale is leverbaar als hybride met 130 of 160 pk en het absolute topmodel is de 275 pk sterke vierwiel aangedreven plug-in hybride. 

Ramon: In de vormgeving van de Tonale heeft Alfa Romeo veel verwijzingen naar vroegere klassiekers van het merk verwerkt en da’s leuk voor liefhebbers. Of het ook genoeg is om er een commercieel succes van te maken, moeten we afwachten. Alfa Romeo biedt vijf jaar garantie op de Tonale en acht jaar op het accupakket, dat helpt wellicht. Voor de hardcore Alfisti herleven oude tijden met uitvoeringen als ‘Super’ en ‘Ti’ en extra pakketten met de welluidende namen ‘Sprint’ en ‘Veloce’.

Meer weten over één van deze modellen of onze bijbehorende leaseproducten? Neem dan contact met ons op, we vertellen u er graag meer over.


Auto nieuws
Geschreven door het Redactieteam
11-7-2022 | Leesduur 10 min
Geschreven door het Redactieteam | XLLease @ XLLease
11-7-2022
Lees meer over:
Delen