Contact via WhatsApp

U kunt ons via WhatsApp 7 dagen per week bereiken tussen 18:00 en 22:00 uur

WhatsApp naar Ralf 06-51395013
Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017: de relevante conclusies
XLLeaseBlogs van XLLeaseNationaal Zakenauto Onderzoek 2017: de relevante conclusies

Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017: de relevante conclusies

Geplaatst op dinsdag 19 december 2017 door Frank van Klink

In de herfst van 2017 schreef ik in deze blog over de nieuwste editie van het mobiliteitsonderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Uiteraard is mijn meningsvorming, en ook die van u, eveneens gebaat bij de inzichten uit het recent gepubliceerde jaarlijkse Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017. Dit NZO, en de rapportage ervan, werden opnieuw verzorgd door VMS/Insight en is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, Automobiel Management en RDC/Centraal Bureau Mobiliteit Informatie. Mede interessant omdat ook een aantal beslissers aan de klantzijde van XLLease hebben meegewerkt aan dit belangrijke onderzoek. Graag deel ik enkele conclusies die mij troffen met u, zoals ik dat ook eerder deed met het NZO uit 2016.

Loyaliteit en attractiviteit

Veel van de automerken die vanwege de gunstige bijtelling aantrekkelijk waren voor zakelijke rijders, hebben nu onvoldoende te bieden om deze rijders aan zich te blijven binden. De berijder kiest anno 2017 wat hem of haar past, en niet (alleen) wat goed is voor de portemonnee. Het feit dat andere keuzefactoren relatief belangrijker worden dan bijtellingsklasse, heeft een sterk effect op de loyaliteit. Voor alle merken samen daalde deze loyaliteit van 43% in 2016 naar 38% in 2017.

Minder auto’s van de zaak

Een serieus deel van de ondervraagde bedrijven (37%) verwacht dat er in de nabije toekomst minder medewerkers een auto van de zaak ter beschikking krijgen. Bij het inrichten van het mobiliteitsbeleid nam het belang van drie factoren in 2017 sterk toe ten opzichte van 2016 en 2015. Dit zijn medewerkerstevredenheid, representativiteit en milieubewustzijn.

Weinig gebruik van administratietools

Gebruikers van een mobiliteitsbudget zijn eigenlijk best tevreden. Vrijwel altijd, en dit is opvallend, is de invulling hiervan een auto van de zaak, zonder gebruik te maken van alternatieve vervoersvormen. Tweederde gebruikt geen hulpmiddelen om ritten te registreren en/of administratie af te wikkelen. Opvallend, want het fiscaal sluitend administreren is lastig, maar wel een voorwaarde.

Verkeersveiligheid als groeiend thema

Verkeersveiligheid als thema groeit. Vooral door de toenemende afleiding in het verkeer, zoals smartphone en het groeiende aanbod van veiligheidsvoorzieningen in auto’s. Tweederde van alle bedrijven verwacht voor de nabije toekomst een sterke focus op veilig rijden en de aanwezigheid van veiligheidsopties.

Persoonlijke oproep tot meer handhaving op verbod tot appen in de auto

Ik gaf u slechts enkele van de meerdere conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017. Namelijk de conclusies die mij extra opvielen. Ik kan u aanraden u verder in dit toonaangevende rapport te verdiepen. Graag geef ik u nog een persoonlijke conclusie mee in relatie tot het thema verkeersveiligheid en uw smartphone. Enkele recente cases hebben helaas opnieuw aangetoond hoe desastreus de gevolgen kunnen zijn van appen achter het stuur. Ik ben voorstander van een veel zwaardere beboeting hiervan in het verkeer en pleit voor wetgeving die het mogelijk maakt je smartphone na een incident uit te lezen. Ook nodig ik bedrijven uit met mij in gesprek te gaan over techniektools in auto’s die dit maatschappelijke probleem helpen tackelen.

Graag wens ik u en uw naasten prettige feestdagen en een gelukkig én veilig 2018!

Frank van Klink