XLLeaseBlogs van XLLeaseEven de accu opladen…

Even de accu opladen…

Geplaatst op maandag 26 oktober 2015 door XLLease

Graag licht ik mijn standpunt over elektrische auto’s toe. Die visie is interessant in het licht van de volgende ontwikkelingen rond de bijtelling. De 4% bijtellingscategorie voor volledig elektrische auto’s blijft bestaan. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 t/m 50 g/km, de hybride auto’s, gaat het bijtellingspercentage van 7 naar 15%. In beide gevallen nog steeds een aantrekkelijk financieel gegeven voor leaserijders.

De auto-industrie investeert fors in elektrische auto’s

Autofabrikanten liggen onder een vergrootglas door de overheidseis om de gemiddelde uitstoot over hun totale vloot naar beneden te brengen en te laten voldoen aan de gestelde normen. Zij zullen door blijven zoeken naar 0 emissie. Waterstof is een prima kandidaat, heb ik altijd betoogd, maar de snelheid waarmee momenteel accu’s doorontwikkeld worden, is opvallend hoog en zal alleen maar toenemen. We zien dan ook de tendens waarbij de auto-industrie onder andere fors investeert in elektrische auto’s.

2020: verdubbelde opslagcapaciteit accu’s

Dé achilleshiel van elektrische auto’s zijn de zware, dure accu’s met nog een te beperkte actieradius. We zien dat bijvoorbeeld een fabrikant als Bosch niet stilzit. Bosch doet onderzoek naar accu’s die het mogelijk maken om grotere afstanden af te leggen met de elektrische auto zonder te herladen en die bovendien minder zullen kosten dan de huidige accu’s. Al in 2020 zou de opslagcapaciteit van de accu’s moeten zijn verdubbeld en zouden ze ook aanzienlijk goedkoper moeten zijn. Bosch verwacht dat over 10 jaar ongeveer 15% van alle nieuwe voertuigen wereldwijd over een elektrische aandrijving zal beschikken. Sterker nog: Bosch investeert momenteel 400 miljoen euro per jaar in elektrische mobiliteit. Een gewone loodaccu, zoals die nu in bijna elke auto als startaccu zit, weegt 19 kilo en beschikt over een relatief laag energievermogen van 0,5 kilowattuur. Bosch wil 50 kilowattuur in 190 kilo accu stoppen. Verder zoeken de reseachers van Bosch naar manieren om de herlaadtijd aanzienlijk in te korten. Bosch mikt er op dat haar nieuwe accu’s voor 75% opgeladen kunnen worden in minder dan 15 minuten.

Commitment van autofabrikanten

Al dit geld en al die moeite is zinvol voor Bosch omdat de autofabrikanten waarmee zij samenwerken hun commitment hebben afgegeven om deze innovaties daadwerkelijk in te bouwen. Kortom, de doorontwikkeling van de elektrische auto is een feit met een veelbelovende toekomst én (nog steeds) een aantrekkelijke bijtelling.

De toekomst is groen, maar déze winter wordt warm

In aanvulling op al deze goede vooruitzichten voor een groene toekomst in mobiliteit, bedient XLLease u uiteraard ook in het heden! Hele volksstammen zijn momenteel op zoek naar de fiscaal aantrekkelijke Passat GTE en Golf GTE met beide slechts 7% bijtelling. Het goede nieuws is dat deze aantrekkelijke zakenauto’s bij XLLease gewoon voor u klaarstaan. Alleen geldt wel: wie het eerst komt, wie het eerst maalt!

Frank van Klink