Het wankele evenwicht tussen innovatieve gadgets en veiligheid in de auto
XLLeaseBlogs van XLLeaseHet wankele evenwicht tussen innovatieve gadgets en veiligheid in de auto

Het wankele evenwicht tussen innovatieve gadgets en veiligheid in de auto

Geplaatst op donderdag 5 april 2018 door XLLease

XLLease wenst iederéén veilig rijden toe, of u nu bij ons least of niet. We zijn er inmiddels door diverse incidenten van doordrongen dat appen in de auto levensgevaarlijk is. Toch zie ik nog regelmatig medebestuurders op de weg die met het hoofdje omlaag kijkend aan het verkeer deelnemen. Levensgevaarlijk.

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid is helemaal klaar met het gebruik van de smartphone tijdens het rijden. De minister wil appen achter het stuur zwaarder bestraffen, en daarbij heeft de minister het over celstraffen. Echter, automobilisten mogen tijdens het rijden hun mobiele telefoon in enkele gevallen bedienen als die in een houder zit. Dat blijkt uit een recente uitspraak van het Gerechtshof in Leeuwarden. De kwestie betrof een automobilist die een boete van 230 euro had gekregen omdat hij een mobieltje in een handsfreehouder bediende. Hij stapte naar de kantonrechter. Die oordeelde dat aanraken gelijkstaat aan het vasthouden van een telefoon, wat verboden is. Het hof was het daar niet mee eens en zette een streep door de boete.

Beperkte betekenis van het begrip vasthouden

Maar let op: “Uit deze uitspraak kan niet worden opgemaakt dat het bedienen van een mobiel in een houder altijd mag”, aldus persraadsheer Leo Wemes. ”Het begrip vasthouden heeft een beperkte betekenis. Om de wet op dit gebied op te rekken, is niet de taak van het hof. Er zullen altijd omstandigheden zijn waarbij het bedienen van een telefoon in een houder wel strafbaar is. Bijvoorbeeld als gedragingen leiden tot een ongeluk.”

Wennen aan elektronica die voor u ingrijpt

Zelf voeg ik hier nog iets aan toe. Door de toename van elektronica in auto´s krijgen we steeds meer met schermen te maken tijdens het rijden. De navigatie gaat eigenlijk al via je telefoon. Die zet je daarvoor op je dashboard. Mag dat dan wel? En zo ja: hoe lang mag je dan naar dat scherm kijken? Of neem “slimme” auto´s die standaard zijn uitgerust met een iPad. Hoe lang mag je daar het scherm van aanraken tijdens het rijden? De wetgeving hiervoor is nog lang niet uitgekristalliseerd en vaag. Stel, u wilt achter het stuur, al rijdend, een bord pasta verorberen. Dat mag van de wet. Dit is niet strafbaar, toch lijkt mij die handeling veel meer af te leiden dan even je mobiele telefoon in een houder aanraken. Het vreemde is, dat er nergens wetenschappelijk onderzoek is te vinden over de invloed van het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden. Dit verbaast mij enorm.

Zelfrijdende auto’s: Wie is verantwoordelijk?

Ook de opkomst van Adaptive Cruise Control en uiteindelijk zelfrijdende auto’s raakt onze veiligheid. Ik heb zelf ervaren dat de reactie van je auto met Adaptive Cruise Control op bijvoorbeeld een voorligger een fractie later is dan je eigen reactie. Dat vergt gewenning en vertrouwen in het systeem. Met de vlucht die zelfrijdende auto’s uiteindelijk gaan maken, wordt dit steeds belangrijker. Daar komt bij dat Adaptive Cruise Control en zelfrijdende auto’s reageren op sensoren. Deze zijn zeer gevoelig voor vuil. De signaalfunctie daarvan neemt al snel af als deze sensoren vuil worden. Is je auto te vies dan werken deze systemen eenvoudigweg niet. Hoe gaan we bijvoorbeeld wettelijk regelen dat automobilisten met dergelijke auto’s hun sensoren regelmatig (laten) reinigen? Ook hier kan ik nergens wetenschappelijk onderzoek naar vinden. Ik zie dat de overheid nu nog wetgeving maakt naar aanleiding van incidenten. In mijn ogen zou er sneller wetgeving moeten volgen zodra nieuwe autotechnologie wordt geïntroduceerd, zonder dat zich eerst incidenten moeten voordoen.

Ralf Timmers