XLLeaseBlogs van XLLeaseHybride auto niet persé de juiste keuze

Hybride auto niet persé de juiste keuze

Geplaatst op dinsdag 13 mei 2014 door Edwin Talma

Bij de keuze voor een leaseauto is het fiscale aspect vandaag de dag misschien wel een van de belangrijkste doorslaggevende redenen, zo niet dè doorslaggevende reden. Er wordt dan ook bij de keuze voor een leaseauto vaak gekozen voor een plug in hybride auto. In de tweede helft van het afgelopen jaar zijn veel hybride auto’s gaan rijden.

Wat is een hybride auto?

Een hybride auto is een elektrische auto die terug kan vallen op een benzinemotor. Dergelijke auto’s worden ook wel plug in hybride auto’s genoemd. Deze hybride leaseauto’s vielen in 2013 in de categorie 0% bijtelling. Op 1 januari 2014 rijden plug in hybride auto’s tegen 7% bijtelling . Tot 2016 zijn deze auto’s ook nog eens vrijgesteld van wegenbelasting. Geen wonder dat eind 2013 veel bestuurders nog zo’n plug in hybride leaseauto aanschaften.
Hartstikke mooi natuurlijk, want hoe meer zuinige auto’s op de weg, hoe beter. Dat zou je denken.

‘Groene’ leaseauto is niet altijd even groen in gebruik

Helaas zien we bij XLLease dat veel van deze hybride auto’s niet op de manier gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn. Neem de Mitsubishi Outlander, met zijn 1600 kilo bepaald geen kleintje. Er zijn leaserijders die deze auto puur vanwege het fiscale voordeel hebben aangeschaft, maar de hybride auto vervolgens maar weinig aan een stopcontact leggen. Dat betekent dat zij deze leaseauto een groot deel van de tijd als benzineauto gebruiken. Een hybride auto op die manier gebruiken is natuurlijk al niet zo groen. Tel daarbij op dat deze flinke jongen als benzineauto ook niet bepaald zuinig is qua brandstofverbruik.

Onjuist gebruik plug in hybride auto: kind van de rekening

Wanneer u als werkgever niet goed oplet, bent u in zo’n geval kind van de rekening. Om dit te voorkomen, hoeft u eigenlijk alleen logisch na te denken. Stel, een van uw vertegenwoordigers wil zo’n plug in hybride als leaseauto. Deze mensen rijden soms wel 60.000 kilometer per jaar. Met de wetenschap dat deze auto’s een actieradius van 80 kilometer hebben, is de conclusie eenvoudig: deze vertegenwoordiger kan beter niet in zo’n plug in hybride leaseauto gaan rijden. Zo vaak kan hij de hybride namelijk niet opladen.

Gebruikt deze medewerker de leaseauto alleen voor woon- werkverkeer en laadt hij de hybride auto thuis en op het werk op, dan is er niets aan de hand. Als laatste is het als werkgever ook belangrijk een werknemer te verplichten om een hybride auto te gebruiken waarvoor hij bestemd is.