XLLeaseNieuwsBijtelling voor 2017. Eindelijk duidelijkheid …

Bijtelling voor 2017. Eindelijk duidelijkheid …

Geplaatst op dinsdag 5 juli 2016 door Frank van Klink

Over de bijtelling 2017, en de mogelijke aanpassingen daarop van Den Haag, is extreem veel gecommuniceerd. Vooral in 2015 en 2016. De boodschap was niet altijd eenduidig en ik begrijp als geen ander dat veel leaserijders de draad een beetje zijn kwijtgeraakt. Belangrijk nieuws is dat Den Haag op 21 april 2016 Autobrief II wereldkundig heeft gemaakt. Daarmee is er nu écht duidelijkheid gekomen over uw bijtelling voor 2017 en verder. Een belangrijk jaar voor leaserijders na het huidige fiscale overgangsjaar 2016. Deze blog grijp ik daarom graag aan om die duidelijkheid voor u samen te vatten.

Autobrief II

Autobrief II is zeer gedetailleerd en gaat, naast de bijtelling, ook in op zaken als BPM en MRB. Maar de échte kernboodschap betreft de bijtelling en laat zich eenvoudig samenvatten. Ten eerste: alleen in het huidige overgangsjaar 2016 heeft u nog de keuze uit leaseauto’s met 4%, 15%, 21% of 25% bijtelling. Ten tweede: in 2017 vallen álle auto’s onder de 22% bijtelling, behalve de volledig elektrische auto’s. Voor deze variant gaat 4% bijtelling gelden. Deze nu echt definitieve regels voor de bijtelling 2017 zijn nog te weinig doorgedrongen tot veel rijders, merk ik.

Wil je een lage bijtelling? Schakel snel

Wat te doen? Heel eenvoudig. Wilt u nog een auto leasen met de bijtelling die nu nog geldt voor 2016 ? Dan raad ik u aan snel met XLLease in contact te treden, met de focus op een leaseauto met een hybride brandstofmotor. Het aanbod van auto’s in deze categorie zal naarmate het jaar vordert slinken. Een kwestie van vraag en aanbod. Het grote voordeel is dat als u nog vóór 31 december 2016 een auto least onder dit regime, u hiervan 5 volle jaren profiteert. Dit garandeert de wetgever u.

Total cost of Ownership wordt nog belangrijker voor wagenparkbeheerders

Uiteraard heb ik ook een visie op de invloed van Autobrief II op de automarkt, zowel voor privé personen als wagenparkbeheerders. Die visie deel ik graag met u. Berijders zullen steeds meer op merkwaarde gaan kiezen, en minder geldgedreven. Immers, de prikkel van de bijtelling wordt nagenoeg geneutraliseerd, behalve de uitzondering van 4% voor elektrische auto’s.

Wagenparkbeheerders zullen hierdoor steeds beter op hun Total Cost of Ownership moeten gaan letten. Immers, hun wagenparken zullen een mix gaan vertonen van benzine, diesel, elektrische en hybride auto’s. Als de bijtelling gelijk wordt, zal steeds meer de catalogusprijs leidend worden in de keuze. Dit betekent dat wagenparkbeheerders heel scherp moeten worden op welke auto het op het gebied van TCO optimaal doet. Daar hebben allerlei, nog vaak onvermoede, zaken een invloed op. Het is bijvoorbeeld maar net hoevéél iemand rijdt, wat een hybride auto interessanter maakt dan een benzineauto of andersom. Een ingewikkeld krachtenveld dient zich aan.

Herschikking van markt, invloed van innovaties

Kortom, de markt zal zich gaan herschikken en dat in een tijd waarin er een tsunami van innovaties op ons af komt. Fabrikanten worden stevig gepusht om schone auto’s in te zetten. Mijn verwachting is dat de elektrische auto zal doorbreken. Onder andere hierdoor zal de catalogusprijs van auto’s dalen en dat heeft netto weer invloed op de 22% bijtelling. Een goedkopere auto kan dan leidend worden in de keuze voor een leaseauto. Kortom, de markt zal zich herschikken en de adviesfunctie van XLLease is hierop voorbereid. In dit spannende en nieuwe krachtenveld is elke wagenparkbeheerder welkom voor advies bij XLLease, of u nu klant bent of niet.

Frank van Klink