XLLeaseBlogs van XLLeaseBerijdersbeïnvloeding: een realistische tool voor besparingen

Berijdersbeïnvloeding: een realistische tool voor besparingen

Geplaatst op dinsdag 3 februari 2015 door Edwin Talma

De leaserijders die ik ken gaan doorgaans goed en verantwoord om met de aan hen toevertrouwde auto. Niet roekeloos en ruw, maar bedachtzaam en zuinig. Wat ik wel tegenkom, is dat sommige leaserijders denken dat de door hen betaalde bijtelling alle variabele kosten dekt. Dat is een misvatting. Als werkgever krijgt u wel degelijk brandstofkosten doorberekend die het gevolg zijn van leaserijders die mateloos tanken met hun pasje vanuit het idee dat dit mag omdat ‘de bijtelling toch al is betaald.’’ Uiteraard is dat niet zo. Of neem verkeersboetes, die worden ook gewoon doorbelast aan u als werkgever.

Het rendement van berijdersbeïnvloeding

Daarom pleit ik voor berijdersbeïnvloeding. Daarmee bedoel ik een samenspel van data, analyses en ook eventueel maatregelen waarmee leaserijders leren nog zuiniger en veiliger te rijden. Ik ben ervan overtuigd dat berijdersbeïnvloeding leidt tot:

  • Minder schade
  • Minder bekeuringen
  • Minder brandstofverbruik
  • Meer veiligheid op de weg
  • En dus minder doorberekening aan de werkgever

Om tot berijdersbeïnvloeding te komen, heb je drie zaken nodig.

Brandstofdata: registreren en analyseren

Ten eerste heldere data over het actuele rijgedrag. Op basis van brandstofdata is voor een werkgever met een wagenpark al heel snel een gemiddeld besparingspotentieel te berekenen en dus te adviseren. Die data is gewoon voorhanden binnen XLLease. Sterker nog, we hebben een pilot gedraaid om die informatie gericht te verzamelen, te analyseren en richting de wagenparkbeheerders te presenteren, voorzien van een gericht besparingsadvies. Maar dat kan bijvoorbeeld ook met de focus op schades en banden.

Rijgedrag feitelijk beïnvloeden

Stap twee is dat je leasewagens één-op-één voorziet van een plug-in op de boordcomputer om realtime data over het rijgedrag te verzamelen. Ook hierin heeft XLLease op dit moment een pilot lopen. De werkgever krijgt dan glasheldere data over bijvoorbeeld onzuinig optrekken, remmen en stationair draaien.

Rijgedrag concreet beinvloeden

Stap drie, en ook dit is haalbaar, is dat de werkgever zijn werknemers trainingen aanbiedt. Hiermee kan deze geconstateerd afwijkend rijgedrag positief en dus kostenbesparend en veiligheidsverhogend beïnvloeden.

Het is de werkgever die beslist

Kortom, berijdersbeïnvloeding is een zeer interessante materie waarin wij al heel ver zijn en waarbij de innovaties snel gaan. Uiteraard zijn onze innovaties op het terrein van berijdersbeïnvloeding altijd vrijwillig. De werkgever is leading in het hiermee omgaan richting zijn leaserijders. Want Big Data mag nooit leiden tot Big Brother…