Contact via WhatsApp

U kunt ons via WhatsApp 7 dagen per week bereiken tussen 18:00 en 22:00 uur

WhatsApp naar Ralf 06-51395013
Automotive trends 2018
XLLeaseBlogs van XLLeaseAutomotive trends 2018

Automotive trends 2018

Geplaatst op donderdag 21 december 2017 door Frank van Klink

De auto-industrie zag het levenslicht in het jaar 1898, toen de Winton Motor Carriage Company zijn eerste auto verkocht. Sindsdien heeft de industrie een vlucht genomen. Door technologische vooruitgang lijkt de auto van nu in niets op de auto van toen. En nog steeds maakt de auto-industrie enorme sprongen dankzij technologische ontwikkelingen. Ook in 2018. We nemen de trends die ons komend jaar te wachten staan met u door.

1. De zelfrijdende auto komt steeds meer dichterbij

De zelfrijdende auto is al een tijd lang onderwerp van gesprek. De innovatie bleek lange tijd nog ver weg, maar gaat in 2018 flink wat vooruitgang boeken, zo zijn de verwachtingen. Het is zelfs niet ondenkbaar dat het eerste model volgend jaar al verkrijgbaar is, als we de experts mogen geloven. Goed nieuws, want de zelfrijdende auto brengt enorm veel voordelen met zich mee. Het aantal ongelukken wordt ermee teruggedrongen en daarmee ook de premie van de autoverzekering. Bovendien staat de techniek ons toe om ons tijdens de reistijd met andere zaken bezig te houden, bijvoorbeeld met ons werk.

2. Cross-over voertuigen in de lift

SUV’s zijn jarenlang een uitkomst geweest voor iedereen met behoefte aan een ruime auto. Maar nadelen hebben ze ook. Zo zijn ze bijvoorbeeld niet heel zuinig. Een relatief nieuw hybride-model werd hiervoor het antwoord: de cross-over. Door zijn veelzijdigheid is deze mix van een SUV en een sedan enorm populair. In 2016 zijn er maar liefst zes miljoen exemplaren van verkocht en verwacht wordt dat dit aantal verder zal stijgen in 2018.

3. Opkomst van de terreinauto

Nu de baby-boomers aan hun pensioen beginnen, blijft er voor hen genoeg tijd over om de verre trips te maken, die eerder niet tot de mogelijkheden behoorden door werk of het gezin. Dat zien we terug in de autovoorkeur van deze groep. Er is namelijk een groeiende belangstelling voor meer veelzijdige voertuigen, die geschikt zijn voor ruiger terrein en daarmee ideaal zijn om er de steden mee uit te trekken en verre roadtrips mee te maken.

4. Blockchain voor meer prijsefficiëntie

De auto-industrie heeft door de jaren heen voor veel uitdagingen gestaan. Eén van die uitdagingen was de groeiende markt voor vervalste onderdelen. Om deze ontwikkeling een halt toe te roepen, onderzoekt men op dit moment de mogelijkheden van blockchain: een op de bitcoin gebaseerde technologie waarmee afspraken en specificaties in de toeleveringsketen gedigitaliseerd worden vastgelegd, zonder dat ze gehackt kunnen worden. Deze technologie kan eraan bijdragen dat vervalste onderdelen van de markt verdwijnen, wat leidt tot meer transparantie en dus efficiëntere prijsstrategieën.

5. Toenemend gebruik van big data

Big date heeft inmiddels zijn weg gevonden naar vrijwel iedere industrie. Dat geldt ook voor de auto-industrie. Sensoren in auto’s weten steeds meer gegevens te verzamelen, die door de fabrikant gebruikt kunnen worden voor productontwikkelingen. Door verbanden te leggen in al die gegevens wordt het ook mogelijk om het consumentengedrag te analyseren, waarmee voorspellingen kunnen worden gedaan over de gemiddelde automobilist. Toyota presenteerde onlangs een auto, waarin met kunstmatige intelligentie de staat van de bestuurder kan worden gedetecteerd, zodat de rijervaring hierop aangepast kan worden. Zo is deze technologie in staat uw gezicht te scannen en met trilfuncties in te grijpen, zodra wordt ‘gelezen’ dat u slaperig wordt. Het zal nog wel even duren voor we allemaal in zo’n auto zitten, maar interessant is het wel.