XLLeaseBlogs van XLLeaseAutobrief 2.0: De onbetrouwbare overheid

Autobrief 2.0: De onbetrouwbare overheid

Geplaatst op dinsdag 21 oktober 2014 door Frank van Klink

U weet hoe reikhalzend ik heb uitgekeken naar Autobrief 2.0. Niet zozeer in mijn éigen belang of dat van XLLease, maar in úw belang. Want het aangekondigde pakket met fiscale maatregelen voor de zakelijk rijder zou de komende jaren uw portemonnee fors kunnen gaan beïnvloeden. Aan de vooravond van Autobrief 2.0 was ik niet de enige die de mening ventileerde dat een gestaffelde bijtelling onderhand toch wel heel erg op zijn plaats zou zijn.

Sterker nog: recent is in een door XLLease financieel ondersteund marktonderzoek genaamd ‘Wat beweegt de zakelijke rijder?’ onder andere onderzocht of de respondenten, allen zakelijk rijders, open staan voor gestaffelde bijtelling. Hieruit blijkt onomstotelijk dat de zakelijke rijder gevoelig is voor financiële stimulering vanuit de overheid.

Autobrief 2.0 pas in 2015 verwacht

Diezelfde overheid heeft in al haar wijsheid ervoor gekozen de langverwachte én al rond Prinsjesdag beloofde Autobrief 2.0 mee te nemen in de bredere draagvlakpeiling rond de complete herziening van ons belastingstelsel. Dat betekent dat de Autobrief 2.0 pas medio 2015 aan de Tweede Kamer wordt voorgelegd. 2016 wordt dus een tussenjaar, want schrijft de minister: “Dit uitstel vereist enkele wetswijzigingen voor het tussenjaar 2016. Zonder deze noodzakelijke aanpassingen zou de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto’s in 2016 komen te vervallen.”.

Dus waar staan we nu? De marktverstoring is hiermee onomstotelijk met nog een jaar verlengd. Ik volg de BOVAG in haar reactie. Paul de Waal zei het treffend: “We zijn aardig chagrijnig dat de onduidelijkheid hierdoor al jarenlang voortduurt en er komt nog eens een jaar onduidelijkheid bij.” Het is gewoon schandalig dat je zoveel jaar van te voren weet dat de vijfjaarsregeling met Autobrief 2.0 vervalt en dat het ambtenarenapparaat dan na al die tijd geen kans ziet een Autobrief 2.0 te publiceren. Als reden geeft de overheid aan het umfeld en de consequenties nog niet compleet te kunnen overzien. Daarmee bungelt de autobranche wederom aan het touwtje van de overheid en verlengt zij eenzijdig de dramatische marktverstoring met nóg eens een jaar. Zonder enige vorm van besef wat dit betekent voor ons.

Slechte ontwikkeling voor autobranche

Leasemaatschappen krijgen nog langer last van het eenzijdige autolandschap dat ontstaat door dit belastingstelsel. De aanloop naar het nieuwe belastingstelsel zal zijn dat de markt hierop anticipeert met een enorme massa naar voren getrokken handel in de aanloop naar Autobrief 2.0 in 2016. Het zwarte gat waar we in zitten, wordt alleen nog maar erger. Een slechte ontwikkeling vanuit een eveneens slecht presterende overheid met vergaande consequenties. Daarom durf ik te zeggen dat we van doen hebben met een onbetrouwbare overheid.