XLLeaseNieuwsPersberichtenAutohaas Groep stimuleert kunstinteresse bij jonge kinderen via sponsoring Helene Kröller-Müller Fonds

Geplaatst op dinsdag 8 maart 2016 door Liane Dijkslag

Bij sponsoring door een regionaal bedrijf zijn vaak de lokale voetbalclub of een goed doel in de buurt de gelukkigen. Niets verkeerds mee, maar de altijd innovatieve Autohaas Groep, met als prominent onderdeel XLLease, komt verrassend uit de hoek met een opmerkelijke nieuwe sponsoringactiviteit: Het Helene Kröller-Müller Fonds. De bijdrage van de Autohaas Groep onder de historische eretitel ”Gulden Boeker” komt specifiek ten goede aan jonge kinderen op school via de digitale scheurkalender van het Helene Kröller-Müller Fonds.

Het Helene Kröller-Müller Fonds is op initiatief van politicus Alexander Pechtold en actrice Johanna ter Steege in 2013 opgericht, uit liefde voor het mooiste museum van Nederland: het Kröller-Müller Museum. Een museum op een unieke plek op De Hoge Veluwe. Met een prachtige collectie van oude en nieuwe kunst, voor ervaren liefhebbers en onbevangen nieuwkomers. Het Kröller-Müller Museum is het levenswerk van Helene Kröller-Müller. Tussen 1907 en 1922 kocht zij samen met haar man Anton Kröller bijna 11.500 kunstwerken aan. In 1938 opende Helene haar ‘museumhuis’, waardoor de collectie voor de toekomst én voor het grote publiek behouden blijft.

Vooral gericht op jongeren

Het Helene Kröller-Müller Fonds heeft drie doelen: de kunstwerken op hun best tonen, grote spraakmakende tentoonstellingen organiseren en vooral: kinderen en jongeren laten ervaren dat je op kunst nooit uitgekeken raakt. Concreet betekent dit dat het Fonds ondersteuning biedt aan restauraties, overzichtstentoonstellingen en educatieve projecten voor jonge mensen.

Autohaas Groep krijgt eretitel van Gulden Boeker

Vroeger gaf het echtpaar Kröller-Müller de eretitel Gulden Boekers aan personen of bedrijven die jaarlijks doneerden aan het museum. Die eretitel uit een ver verleden is door het Helene Kröller-Müller Fonds opnieuw leven ingeblazen en sponsor Autohaas Groep, en dus ook XLLease, mag zich met deze titel tooien, temidden van een exclusief gezelschap van begunstigers.

Autohaas Groep sponsort de digitale scheurkalender

De app genaamd ‘digitale scheurkalender’ van het Helene Kröller-Müller Fonds is speciaal ontwikkeld voor het digitale schoolbord als een leuke, vlotte en laagdrempelige kennismaking met kunst én (lokale) geschiedenis. De applicatie is een inspirerend leermiddel, dat op elk moment van de dag kan worden ingezet, ook los van een kunstproject of een gepland museumbezoek. Door eenvoudige kijkopdrachten, filosofische vragen, interactieve spellen en creatieve verwerkingsopdrachten worden 12 kunstwerken uit de collectie verbonden met gebeurtenissen uit de geschiedenis van Ede. Kinderen en leerkrachten ontdekken samen de verrassende links tussen bijvoorbeeld Charley Toorop en het plaatselijke oorlogsmonument, en tussen gezinnen in Ede en De aardappeleters van Vincent van Gogh. Met deze specifieke sponsoring hoopt de Autohaas Groep vooral ook kinderen de liefde voor kunst bij te brengen.