XLLeaseNieuwsIk zeg: minder contract en meer contact

Ik zeg: minder contract en meer contact

Geplaatst op vrijdag 14 april 2017 door Edwin Talma

Producten en diensten hebben de natuurlijke neiging na verloop van tijd steeds meer op elkaar te gaan lijken. Totdat het onderscheid zó gering is, dat alleen de prijs het verschil nog kan maken. Ineens is er dan weer ruimte voor een innovator. Na verloop van tijd lijken ook de andere aanbieders weer op de innovator en wordt alleen de prijs nog onderscheidend. Die cirkel gaat maar door.

Innovator binnen lease

Binnen lease zien we dat ook. Inmiddels is lease behoorlijk generiek en wordt de concurrentie bijna altijd uitgevochten op onderlinge prijsverschillen. Met alle respect: prijs is voor u van cruciaal belang. Het is namelijk uw zuurverdiende geld dat u aan XLLease wenst te besteden, of juist niet. Maar tegelijkertijd worden die prijsverschillen op enig moment zó gering dat het weer tijd wordt voor een innovator die de sector overhoop gooit. Sorry, je moet tegenwoordig heel chique zeggen: een distruptive innovator.

Persoonlijke aandacht

Ik zie die eeuwige cirkel met lede ogen aan, want ik ben niet zo technocratisch. Ik ben meer een mens. Veel meer geloof ik in de gunfactor. Zoals je klant eens onverwacht verrassen met een belletje na ziekte. Of een ander stukje persoonlijke aandacht. Met mijn ervaring weet ik dat je daar in een contract het verschil niet mee maakt, maar in de praktijk wel. En zeg nu zelf: waar kijkt u langer naar? Uw leasecontract of uiteindelijk de werkelijke gang van zaken in uw samenwerking met uw leasemaatschappij?

Minder contract en meer contact

U kent het vast wel: de indeling van managers op kleuren. Met de overbekende blauwe, gele, groene en rode types. Anno 2017 zijn veel leasemaatschappijen volledig blauw geworden. Met een superstrakke focus op processen en rendement en zo min mogelijk ‘hinderlijk’ klantcontact. Zelf ben ik meer het groene type. Dat soort mensen zoekt de dialoog, luistert en kijkt een klant graag in de ogen. Samengevat: aandacht.

Ik kan u vertellen dat je hiermee steeds meer het verschil maakt, omdat de rest daar niet naartoe trekt, zoals in de inleiding beschreven, maar juist steeds blauwer wordt. Daarmee wordt het dus ook steeds eenvoudiger om de goodwill van je klant te winnen door persoonlijke aandacht. Zeg maar: minder contract en meer contact.

Je maakt er het verschil mee!

Edwin Talma