Wat kost het opladen van een elektrische auto?

De stijgende benzineprijzen zorgen ervoor dat elektrisch rijden voor veel mensen steeds interessanter wordt. Als bedrijf of wagenparkbeheerder wilt u graag precies weten waar u aan toe bent en wat de kosten zijn van elektrisch rijden.
Geschreven door het Redactieteam
undefined | Leesduur 5 min
Geschreven door het Redactieteam, XLLease
| Leesduur 5 min

Met de stijgende benzineprijzen wordt elektrisch rijden voor veel mensen steeds interessanter. Ook in de zakelijke lease zien we een enorme toename in de aanvragen van elektrische modellen. Als bedrijf of wagenparkbeheerder wilt u graag precies weten waar u aan toe bent. Vandaar dat we voor u alle kosten op een rijtje zetten. Zodat u een antwoord klaar heeft als een van uw medewerkers overweegt om elektrisch te gaan rijden in een auto van de zaak.

Bij het leasen van een elektrische auto maken we onderscheid in vaste en variabele kosten. Daarnaast is er verschil tussen kosten die in het maandelijkse leasetarief worden opgenomen en die erbuiten blijven. Het is belangrijk om dit helder te hebben, aangezien het leasebudget van een medewerker altijd uitgaat van het maandelijkse leasetarief.

Eenmalige vaste kosten
Als iemand voor het eerst een elektrische auto gaat rijden en in bezit is van een eigen woning, wordt – als het mogelijk is - een laadpaal aan huis geïnstalleerd. Dat brengt kosten met zich mee. De afschrijvingskosten van de laadpaal worden meestal opgenomen in het maandelijkse leasebedrag. Op die manier vervalt de laadpaal na het leasecontract aan de berijder. Voor de aansluiting en installatie van de laadpaal nemen we als leasemaatschappij in de offerte een stelpost op van € 2500. Dit is inclusief de hosting (online service) van de paal.

Graafwerk en meterkast
In de meeste gevallen is die stelpost van € 2500 voldoende om de kosten van het ingraven van de kabels en het aanpassen van de meterkast te dekken. Moderne woningen zijn vaak al voorzien van een 3 x 25 Ah aansluiting en dat is meestal voldoende om ook de laadpaal op aan te sluiten. Bij een oudere woning waarin de meterkast nog nauwelijks is aangepast, moet bij de netbeheerder een andere aansluiting worden aangevraagd en de meterkast worden aangepast. Het verzwaren naar 3 x 25 Ah kost zo’n € 250. Een zwaardere aansluiting als 3 x 35 Ah is duurder en heeft ook consequenties voor de hoogte van het vastrecht.  In de meeste gevallen is dit ook niet nodig. Deze extra kosten zijn in principe voor de medewerker, aangezien ze behoren bij het huis. Er zijn werkgevers die hierin bijdragen of de kosten meenemen in de leaseprijs.

Laadkosten
De kosten van het laden hangen af van de plek waar het laden plaatsvindt. In principe zijn er vier mogelijkheden: aan huis, op de zaak, in het openbaar of langs de snelweg. Laden aan huis kost het gemiddelde stroomtarief. Nu is dat ongeveer € 0,22/kWh. De berijder krijgt een vergoeding voor het stroomverbruik. Die vergoeding is gebaseerd op het gemiddeld stroomtarief.  Bij XLLease werken we veel samen met Eneco. Tweemaal per jaar wordt dit gemiddeld stroomtarief door Eneco vastgesteld. De vergoeding wordt maandelijks door de provider van de laadpaal rechtstreeks aan de medewerker betaald. Laden op de zaak is meestal het voordeligst. Bedrijven betalen een lager tarief voor elektriciteit dan particulieren. Gemiddeld scheelt dat de helft.

Voor het gebruik van publieke laadpalen gelden verschillende tarieven. Vaak is er sprake van een startfee en wordt daar boven op een tarief van ongeveer € 0,36/kWh berekend. Er zijn ook laadpalen zonder startfee. Als er verschillende laadpalen in de buurt beschikbaar zijn en er structureel gebruik van wordt gemaakt, is het de moeite waard om deze tarieven met elkaar te vergelijken. Voor een actueel overzicht kunt u kijken op www.oplaadpalen.nl. De commerciële snelladers langs de snelweg zijn het duurst. Deze rekenen al snel € 0,60 tot 0,70 per kWh.

Laadkosten versus benzine
De ANWB heeft onlangs de verschillende kosten van het laden onderzocht en teruggerekend naar de gemiddelde kosten per kilometer. Bij thuisladen kost een kilometer dan 4,4 cent, bij een publieke laadpaal 8 cent en bij een snellader betaal je 11,7 cent voor een kilometer. Met de huidige benzineprijzen is elektrisch rijden dus altijd voordeliger per kilometer, zelfs als je structureel gebruik maakt van een snellader langs de snelweg.

Kosten overwegen
Wie nog twijfelt over de keuze tussen fossiel en elektrisch, doet er goed aan om alle kosten op een rijtje te zetten. Ook als bedrijf of wagenparkbeheerder is verstandig om deze rekensom te maken. Natuurlijk moeten daarin aannames worden gedaan. Niemand weet wat over drie jaar een liter benzine kost en het tarief van elektriciteit laat zich ook niet voorspellen. Bij elektrisch rijden komen daar eenmalig de kosten voor de aanleg van laadvoorzieningen, zowel thuis als op de zaak, bij. Maak hierover goede afspraken met uw medewerker; ook hoe u met deze kosten omgaat bij voortijdig vertrek.

Advies
Bij XLLease weten we precies wat er financieel komt kijken bij de transitie naar elektrisch rijden en hoe u dat het best kunt financieren. Wilt u daar meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Geschreven door het Redactieteam
undefined | Leesduur 5 min
Geschreven door het Redactieteam | XLLease @ XLLease