Wie overtuigt de ‘zwevende kiezer’ in mobiliteit?
XLLeaseBlogs van XLLeaseWie overtuigt de ‘zwevende kiezer’ in mobiliteit?

Wie overtuigt de ‘zwevende kiezer’ in mobiliteit?

Geplaatst op woensdag 8 november 2017 door Frank van Klink

Over het fenomeen mobiliteit wordt veel en soms luidruchtig gediscussieerd. Halve en hele waarheden buitelen over elkaar heen. Eigenlijk is er in mijn ogen maar één bron maatgevend: Het repeterende mobiliteitsonderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Degelijk, doorwrocht en diep in de materie duikend. De vijfde editie van dit smaak- en spraakmakende onderzoek is net uit. En ik deel graag, vers van de pers, met u wat mij opvalt.

De volgende auto; keuzestress en het belang van bijtelling

Dit onderzoek is uitgebreid en diepgravend en eindigt met vier conclusies. Op één ervan viel direct mijn oog, getiteld: de volgende auto; keuzestress en het belang van bijtelling. Berijders die in 2017 een nieuwe zakenauto moeten kiezen omdat de lease-/gebruikstermijn van hun huidige auto afloopt, kiezen in 70% van de situaties voor de traditioneel aangedreven auto met 22% bijtelling. Echter, 6% gaat voor elektrisch aangedreven auto’s met 4% bijtelling en 10% kiest anders. Namelijk, geen auto in verband met pensionering, andere werkgever, youngtimer of eigen auto.

Regelrechte keuzestress

Naarmate het keuzeproces langer duurt voordat de huidige auto moet worden vervangen, daalt de intentie om te kiezen voor een traditioneel benzine/diesel aangedreven voertuig en stijgt de intentie om te kiezen voor elektrisch. Maar de groep die het nog niet weet, neemt het meest toe. Circa de helft heeft nu nog geen idee waarvoor zij kiest bij vervanging. Daarom rept het mobiliteitsonderzoek van de VZR ook van regelrechte keuzestress. De hamvraag is: Wie overtuigt de grote groep ‘zwevende kiezers’ in mobiliteit?

De geboden actieradius is doorslaggevend

Van alle zakelijke berijders geeft 12% aan dat hun volgende auto volledig elektrisch aangedreven zal zijn, met 4% bijtelling. Daarentegen kiest 44% voor benzine, diesel of plugin hybride. Het belangrijkste argument voor deze groep om uiteindelijk voor volelektrisch te kiezen, is de geboden actieradius. Voor 65% is 600 km voldoende actieradius en 85% let zorgvuldig op de hoogte van de netto bijtelling per maand bij het kiezen van een auto. En 39% rekent zelfs exact uit wat die bijtelling is. Vooral de berijders van een auto met een gunstige bijtelling zijn gedreven en bedreven rekenaars.

De bijtelling doet alarmbellen rinkelen

Zal de nieuwe auto meer bijtelling betekenen dan bij de huidige auto? Dan gaan bij meer dan 80% van alle zakelijke berijders de alarmbellen rinkelen. Hun uiteindelijke keuze wordt sterk bepaald door de hoogte van de bijtelling. Ook hier geldt dat berijders van een auto met een gunstige bijtelling zich het sterkst laten beïnvloeden door een mogelijk hogere bijtelling bij een volgende keuze. En 38% geeft aan zo weinig mogelijk extra te willen betalen, maar géén kleinere auto te willen gaan rijden. Vervolgens gaat 18% hetzelfde betalen als nu, ook al betekent dat een kleinere of goedkopere auto dan zij nu rijden, 15% weet het nog niet, 14% accepteert een hogere bijtelling en 11% overweegt de auto niet privé te gebruiken en de auto daarmee buiten de bijtelling te houden. De verwachting is dat werkgevers een eventuele hogere bijtelling niet of nauwelijks zullen compenseren.

De zwevende kiezer in mobiliteit stelt keuze uit

Ik geef u hier slechts samenvattend inzicht in één van de vier conclusies. Maar wat is eigenlijk mijn reactie op deze resultaten? XLLease heeft zelf ook al de ervaring dat de zwevende kiezer probeert zijn keuze uit te stellen. We ontvangen vragen van klanten die informeren of er bijvoorbeeld al een volledig elektrische gezinsauto is. Zelf denk ik dat die er binnen twee jaar is. Vervolgens wil de markt, in reactie op die verwachting, bijvoorbeeld heel graag twéé jaar leasen. Je ziet dus dat de markt in een soort tussenfase wil leasen, om na die twee jaar de mogelijkheid te hebben én te houden om in een elektrische auto te stappen. Dan praat ik uiteraard over de doelgroep die zelf de regie heeft over de portemonnee. Uiteraard zullen bedrijven, die leasen voor hun werknemers, dit niet willen. Zij gaan niet zo’n duurder kortlopend contract van twee jaar afsluiten, terwijl zij een langlopend én voordeliger contract kunnen krijgen. Je merkt dus dat de zwevende kiezer zich wederom laat leiden door de portemonnee. Zo was het, zo is het, en zo zal het zijn. Er is geen volkje wat zo goed kan rekenen als de Nederlanders. De uitkomsten uit het recente mobiliteitsonderzoek bevestigen dit.

XLLease helpt u de juiste beslissing te nemen

XLLease heeft temidden van deze keuzestress niet het definitieve, allesbepalende antwoord. Wel helpen wij u kiezen door frequent en inhoudelijk inzicht te geven in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Dit doe ik bijvoorbeeld via mijn vlogs waarvan er weer een aantal nieuwe op komst zijn. Met openheid, inzicht ter lering en vermaak. Daar waar we in overleg met de klant kortlopende contracten kunnen aanbieden, zullen we dat zeker doen. En juist voor bedrijven proberen we mee te denken in het beleid op de lange termijn voor hun wagenpark. Willen zij concreet de curve doormaken naar volelektrisch rijden? Dan zoeken we voor hen actief het break even point in de lopende contracten waarop het gunstig is om daar langzaam maar zeker elektrische voertuigen in te weven.

Mijn slotconclusie

De elektrische auto gaat via evolutie, dus de weg der geleidelijkheid, dominant worden. Wel zal de elektrische auto nog geruime tijd de concurrentie moeten blijven aangaan met de benzinemotor die haar prestaties zal blijven opstuwen door een minder en slimmer verbruik van benzine. Naast uiteraard de kosten voor de aanschaf van de auto, vinden berijders het ook heel belangrijk hoe vér zij kunnen rijden met een opgeladen accu. Ofwel de onuitroeibare angst van berijders om stil te komen staan…

Frank van Klink