Contact via WhatsApp

U kunt ons via WhatsApp 7 dagen per week bereiken tussen 18:00 en 22:00 uur

WhatsApp naar Ralf 06-51395013
Uiteindelijk zit de overheid aan het stuur
XLLeaseBlogs van XLLeaseUiteindelijk zit de overheid aan het stuur

Uiteindelijk zit de overheid aan het stuur

Geplaatst op donderdag 21 juni 2018 door XLLease

De laatste jaren zien we allerlei slimme technologieën en concepten doorbreken, binnen en buiten de automotive. Het geloof is een beetje dat deze nieuwe ideeën en businessmodellen zó ‘disruptive’ zijn dat deze eigenhandig de maatschappij veranderen en wetgeving en overheid het nakijken geven. Zelf denk ik dat de werkelijkheid toch iets anders is…

Neem Uber, de revolutionaire taxidienst. In meerdere landen lopen hier al wettelijke verboden tegen. Mijn mening? Iets kan nog zó revolutionair zijn: Het is uiteindelijk de overheid die het beleid voor deze innovaties bepaalt en daarmee het feitelijke succes. Innovaties buigen de wet niet om, maar moeten uiteindelijk ook buigen voor de wet. Een voorbeeld? Met enkele maatregelen kan de overheid de doodsteek aan diesel geven. Hoe? Door de accijnzen op dieselbrandstof te verhogen en steden te laten verbieden er met je (oude) dieselauto in te rijden. Twee maatregelen die eenvoudig zijn door te voeren, met een gigantisch effect.

Het spel van krachten en machten

We zitten momenteel op een omslagpunt. Dankzij moderne technieken kunnen we met diesel nu al minder milieubelastend rijden dan met een benzinemotor, dus met minder uitstoot van C02 en fijnstof. Toch leggen die technieken het waarschijnlijk af tegen de overheid als deze besluit door te zetten met maatregelen tegen diesel. Zo eenvoudig ligt dit spel van krachten en machten, is mijn mening. Dus zeg ik: Uiteindelijk zit de overheid aan het stuur.

Rijden op gas, een goed voorbeeld

Graag geef ik u een ander voorbeeld uit mijn vak. Neem rijden op waterstof. Een prima alternatief, maar dan moet de overheid wél een bijbehorende infrastructuur neerleggen en de technische innovaties rondom rijden op waterstof stimuleren. Het verleden geeft mij gelijk. Op gas rijden is altijd een prima milieuvriendelijk alternatief geweest. Toch heeft de overheid het uiteindelijk zwaarder belast en concludeerde de consument dat gas financieel niet uit kon. Tegelijkertijd heeft diezelfde overheid niet geïnvesteerd in rijden op waterstof.

Beleid op basis van incidenten

De overheid legt het initiatief enerzijds graag neer bij ondernemers. Anderzijds heeft diezelfde overheid de macht en kracht om vervolgens te bepalen welke van die initiatieven succesvol gaan worden of niet. Neem zelfrijdende auto’s. Elk incident met een Tesla, ook al is het alleen blikschade, wordt breed uitgemeten in de pers en op social media. Het beeld is dan direct bepaald en de overheid kan zich door dit soort berichtgeving in haar beleid laten leiden. Op die manier lopen we met elkaar het risico dat een heel mooie innovatie of ontwikkeling wordt getorpedeerd op basis van een incident.

Laat je leiden door de lange termijn

Mijn signaal? Beste overheid, denk goed na als je een bepaalde technologische ontwikkeling stimuleert of tegenwerkt met beleid. Want de gevolgen van dat soort beslissingen kunnen nog jaren doorwerken. Wellicht zou de overheid goed kunnen kijken naar wat er daadwerkelijk in de markt gebeurt en aan welke mooie innovaties er overal wordt gewerkt. Dit is een betere basis om beleid op te maken voor de lange termijn, lijkt mij, dan beslissingen die ingegeven worden door bijvoorbeeld allerlei sentimenten op social media.

Ralf Timmers