XLLeaseBlogs van XLLeaseOndernemen en mobiliteit

Ondernemen en mobiliteit

Geplaatst op dinsdag 13 mei 2014 door Frank van Klink

Slechtste kwartaal sinds 1969

Met het eerste kwartaal van 2014 sluit de autobranche het slechtste kwartaal sinds 1969 af. Waar dat door komt? In mijn ogen zijn er twee mogelijke oorzaken.

Allereerst de regeling voor de bijtelling. Dit jaar krijgen veel auto’s met voorheen 0% bijtelling, 7%. Logischerwijs kochten veel berijders eind 2013 al een nieuwe auto, waar ze dit anders pas in 2014 zouden doen en profiteerden nog van de oude bijtellingsregeling. De zogenaamde ‘vooruitgestelde beslismomenten’.

Naast de bijtelling zie ik de nazwiep van de economische crisis als tweede oorzaak, de laatste loodjes die vooral het MKB treffen. De grote concerns merken een lichte opwaartse opgang. Plannen die aan het begin van de crisis in de la verdwenen, komen tevoorschijn en de grote leveranciers doen weer mee. Ook havenbedrijven zijn voorzichtig positief, een stijging van de export is een teken van aantrekkende macro economie.

Vol verwachting richting tweede helft

Op brancheniveau zijn de uitzend- en autobranche normaliter degenen die als eerste de klappen krijgen, maar waar het ook als eerste beter mee gaat. Die regel gaat nu niet op. De uitzendbranche geeft de eerste positieve signalen terwijl de autobranche het slechtste kwartaal sinds tijden afsluit.

Bijtelling

Dat komt vooral door de fiscale regelgeving waarmee 0% bijtelling alleen nog voor volledig elektrische auto’s geldt. Simpel gesteld krijgen alleen de auto’s die op accu’s rijden en geen benzinemotor hebben om op terug te vallen geen bijtelling. Deze auto’s zijn nog niet echt doorgebroken in Nederland, er zijn te weinig oplaadpunten en de actieradius is tamelijk laag. Neem de BMWi3, een A-merk auto met de jongste technieken. Deze zou een actieradius hebben van 160 kilometer. Dat klopt, onder de ideale omstandigheden. Maar onder winterse omstandigheden rijdt deze auto krap 110 kilometer en moet daarna aan een stopcontact gelegd worden. Dit geeft mij eerlijk gezegd geen hoopgevend gevoel over de toekomst van de elektrische auto.

7% bijtelling interessant voor zakelijke rijders

Ik kijk uit naar de tweede helft van dit jaar. Zoals gezegd wordt macro economisch een positief signaal afgegeven, dat gaan wij ook merken. In de zomer verschijnt de Volkswagen Golf E, een auto met 7% bijtelling. Onze klanten zijn zakelijke rijders waarvoor bijtelling letterlijk telt dus daar verwacht ik veel van.