Contact via WhatsApp

U kunt ons via WhatsApp 7 dagen per week bereiken tussen 18:00 en 22:00 uur

WhatsApp naar Ralf 06-51395013
Never a dull moment in automotive!
XLLeaseBlogs van XLLeaseNever a dull moment in automotive!

Never a dull moment in automotive!

Geplaatst op vrijdag 14 september 2018 door XLLease

Eén ding is zeker: In de wereld van automotive is verandering de enige constante. Ook als u kiest voor lease. Kijk alleen al naar alle perikelen rondom de bijtelling. De regels daarvoor zijn momenteel helder en redelijk stabiel, maar de onzekerheid hield ons in Nederland jarenlang in de greep. Inmiddels liggen nieuwe normen en ontwikkelingen alweer op de loer…

Neem de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP), een actuele onzekerheid van formaat. Dit is de opvolger van de NEDC-meetcyclus dat het fabrieksverbruik van nieuwe auto’s bepaalt. Op dit moment moeten alle auto’s die tussen 1 juni en 1 september zijn geproduceerd uiterlijk op 31 augustus te naam gesteld zijn. Echter, alle auto’s die voor 1 juni zijn geproduceerd mogen tot en met 1 september 2019 worden verkocht. Eveneens zien we een nieuwe BPM-tabel aankomen, waarschijnlijk in maart 2019. We kunnen gerust alvast de conclusie trekken dat bij de meeste auto’s de BPM omhoog gaat, dus worden auto’s duurder. Het aandeel belasting binnen de prijs voor een auto lijkt onevenredig door te groeien, is mijn mening. Graag opper ik dat het aloude idee van kilometer rijden een prima alternatief is voor de voortdurend stijgende BPM. Overigens, waar auto’s voordeliger worden, zien we dat importeurs juist weer de prijs verhogen. Al deze bewegingen hebben uiteindelijk weer invloed op uw bijtelling. Bent u er nog?

De RDE-test? Hij komt eraan!

Ook krijgen we de RDE-test erbij. Deze Real Driving Emissions test vult de laboratoriumtest aan, doorrijdend op de openbare weg, te meten of een auto ook in de praktijk een geringe uitstoot van vervuilende stoffen heeft. Hiermee gaan we, qua kritische meting van de uitstoot, nog meer naar de werkelijkheid toe. Kortom, halverwege 2019 mogen we verwachten dat het stof rondom de WLTP is gaan liggen, en koersen we direct in één rechte lijn af op de RDE. Sterker nog: Deze test is voor nieuw toegelaten autotypes al actief sinds september 2017 en voor alle nieuw verkochte auto’s per september 2019.

Grote impact in wagenlandschap

De impact hiervan in het wagenlandschap zal groot zijn, is mijn inschatting. Ik denk dat de zwaardere CO2-uitstotende auto’s niet meer geproduceerd gaan worden omdat ze eenvoudigweg niet meer betaalbaar zijn. Positief nieuws is dat dit weer kansen biedt voor de elektrische auto met 0% uitstoot. De opmars daarvan zal niet te stuiten zijn, denk ik. Totdat? Totdat de overheid paal en perk gaat stellen aan de 4% bijtelling omdat de schatkist er teveel geld door misloopt. Je kan op die beweging wachten. Ofwel, never a dull moment in automotive!

Voortdurende carrousel van aanpassingen

In Nederland zijn we hiermee beland in een voortdurende carrousel van aanpassingen in onze meet- en waarderingssystemen. En dat circus van veranderingen zal een vaste factor worden, daar ben ik van overtuigd. Voor ons als lease-experts zijn alle veranderingen al behoorlijk pittig om bij te houden, laat staan voor u als drukbezette wagenparkbeheerder. Heeft u vragen? Slaat u aan het twijfelen? Bel of mail ons. Of kom gerust langs. We praten u graag vanuit onze vakexpertise actueel bij.

Ralf Timmers