Komt het kantelpunt voor volelektrisch rijden er aan? Ja!
XLLeaseBlogs van XLLeaseKomt het kantelpunt voor volelektrisch rijden er aan? Ja!

Komt het kantelpunt voor volelektrisch rijden er aan? Ja!

Geplaatst op donderdag 22 juni 2017 door Frank van Klink

Een actuele vraag is: Zien we het kantelpunt voor volelektrisch rijden al komen? Daarmee bedoel ik of het grote autopubliek de elektrische auto omarmt als een haalbaar, toepasbaar en verantwoord alternatief voor brandstofgedreven mobiliteit. XLLease vindt die vraag actueel, en ook onze klanten zijn er mee bezig. Geregeld stellen zij ons de vraag of het inmiddels zinvol is om een volelektrische auto te leasen. Uiteraard is die vraag voor een deel ingegeven doordat de elektrische auto met zijn slechts 4% bijtelling momenteel de meest gunstige fiscale optie is. Immers, alle andere auto’s zijn nu geschaard onder de vlaktaks van 22%. Maar we zien ook dat andere motieven meespelen.

Wie volelektrisch rijden zegt, maakt al snel de associatie met Tesla. In het topsegment is dit merk er in geslaagd een specifieke groep aan te spreken, vooral financieel gedreven directeur/eigenaren van bedrijven. Maar die groep is niet de massa. En als je het over het kantelpunt voor de volelektrische auto hebt, moet je het daar zoeken. Ik vind dat het momenteel voelt alsof dat kantelpunt er nu al is, maar tegelijkertijd kan ik het niet onderbouwen. Maar waarom voelt het dan wel zo? Daarvoor zie ik een aantal redenen.

Meer acceptatie, meer infrastructuur

Ten eerste bespeur ik een toenemende maatschappelijke acceptatie voor volelektrisch rijden. Ook de infrastructuur hiervoor wordt steeds beter, met een rap groeiend aantal prima bereikbare snelladers. Eveneens installeren steeds meer bedrijven laders bij hun bedrijf, als gebaar naar hun medewerkers en bezoekers. Ook de opkomst van de laadpas is van belang voor een steeds makkelijkere en efficiëntere verrekening, ook op lokale stations. En thuisladers worden ook goedkoper. Een andere stimulans die ik merk, is dat intelligent laden doorbreekt, zodat ons elektriciteitsnetwerk de toenemende vraag aan blijft kunnen.

De middengroep wordt steeds beter bediend

Last but not least: Er komen steeds meer volelektrische auto’s op de markt die daadwerkelijk voor de grote doelgroep geschikt zijn. Zoals de Opel Ampera-e, de Hyundai EON en ook de BMW i3. Dit zijn auto’s tussen de 30.000 en 40.000 euro die volelektrisch rijden, maatschappelijk acceptabel en het financieel haalbaar maken voor de grote middengroep. Ik ben vooral een fan van de BMW i3. Een prima optie voor serieuze early adaptors die hun groene hart graag koppelen aan een financieel aantrekkelijke bijtelling. Ook zie ik steeds meer volelektrische auto’s waarvan de Total Cost of Ownership gestaag dichterbij die van auto’s met brandstofmotoren komt te liggen. Wel vergt volelektrisch rijden een andere manier van het plannen van je mobiliteit, bijvoorbeeld als het gaat om je oplaadgedrag.

Volelektrisch rijden? Doen! Omarm het!

Eneco verwacht dat er in 2033 meer dan 2 miljoen elektrische auto’s rijden. En ik verwacht dat vanaf 2025 de early majority er vol overtuiging voor gaat kiezen. Ook zie ik tussen nu en vijf jaar een grote stroomversnelling ontstaan voor elektrisch rijden. Gaan we daarom in 2017 al grote aantallen elektrische auto’s in de verkoop en lease zien? Nog niet echt! Wel merken we nu al dat er serieuze aanvragen komen. Het positieve advies van XLLease hierin? Doen! Omarm het. Zoek in uw bedrijf een geschikte medewerker met recht op een leaseauto en met het groene en duurzame hart op de juiste plek. Ontdek vervolgens samen wat er komt kijken bij volelektrisch leasen, neem samen met XLLease heel makkelijk de mogelijke hobbels en omarm eerst in het klein wat daarna in uw organisatie groots kan uitgroeien. Dit is de beste tip die ik u op dit moment voor uw wagenparkbeheer in relatie tot volelektrisch rijden kan geven.

Frank van Klink