Geavanceerde veiligheidsvoorzieningen verplicht in de auto? Prima! Maar de bestuurder dan?
XLLeaseBlogs van XLLeaseGeavanceerde veiligheidsvoorzieningen verplicht in de auto? Prima! Maar de bestuurder dan?

Geavanceerde veiligheidsvoorzieningen verplicht in de auto? Prima! Maar de bestuurder dan?

Geplaatst op woensdag 3 april 2019 door XLLease

Negen op de tien verkeersongelukken zijn toe te schrijven aan menselijke fouten. Alle auto’s die vanaf 2022 op de Europese markt komen, moeten daarom worden uitgerust met een hele reeks geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Dit heeft de Europese Commissie besloten en opgedragen aan de lidstaten. Graag ga ik daar met u wat dieper op in, want deze materie heeft altijd mijn speciale aandacht.

Ik noem u eerst de veiligheidsvoorzieningen die verplicht gaan worden: Fabrikanten worden verplicht een intelligente snelheidsassistent, een aansluitpunt voor een alcoholslot, noodremsystemen, verbeterde gordels en een hulpmiddel om in de rijstrook te blijven, standaard in te bouwen in nieuwe modellen. Een camera of sensor moet achteruit rijden veiliger maken. Ook een datarecorder bij een ongeval wordt verplicht, evenals een waarschuwingssysteem dat slaperigheid en gebruik van de smartphone door de bestuurder, opmerkt.

Minder verkeersslachtoffers

Volgens de Europese Commissie leiden de maatregelen tot 25.000 minder verkeersdoden tegen 2038 en ten minste 140.000 minder slachtoffers met ernstige verwondingen. Ik ben een voorstander van deze maatregelen. Want elk slachtoffer minder is ál deze technische inzet dubbel en dwars waard.

Blijf de bestuurder erbij betrekken

De Europese Adviesraad voor Transportveiligheid (ETSC) reageert tevreden en juicht deze grote sprong voorwaarts van harte toe. Tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat alle nieuwe technologie in de auto, een wellicht niet door iedereen goed ingeschat, effect heeft op de bestuurder. Die waant zich door de snufjes veiliger, vertrouwt er blindelings op en wordt minder alert. In de industrie, waar steeds meer wordt gewerkt met automatisering en robots, leidt dit inmiddels al tot bepaalde veiligheidsrisico’s. De operator sukkelt mentaal wat in, let minder op, vertrouwt op alle moderniteiten (die werden verplicht door zijn werkgever) en is vervolgens te laat met ingrijpen als de robot het ook even niet meer weet.

In mijn visie betrekken we de bestuurder actief en zelfs interactief bij alle veiligheidsmaatregelen die we aan auto’s toevoegen. Zolang de bestuurder daarin een rol mag spelen, blijft de alertheid groot en voorkomen we dat de nieuwe technologie letterlijk met ons aan de haal gaat. In de industrie noemen ze dat HMI, ofwel: Human Machine Interaction.

Onderzoek blijft uit

Overigens blijft het mij verbazen dat zelfs de meest gerenommeerde onderzoeksinstituten op het gebied van verkeersveiligheid nog steeds geen onderzoek hebben gedaan naar de relatie tussen geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en afname van ongelukken. Althans, ik kom die onderzoeken, ook na lang speuren, niet tegen. Misschien dat de EU een dergelijk onderzoek kan subsidiëren? Ik zou vóór stemmen!

Ralf Timmers