Contact via WhatsApp

U kunt ons via WhatsApp 7 dagen per week bereiken tussen 18:00 en 22:00 uur

WhatsApp naar Erik 06-21209097
Drie actuele discussies binnen de automotive genuanceerd
XLLeaseBlogs van XLLeaseDrie actuele discussies binnen de automotive genuanceerd

Drie actuele discussies binnen de automotive genuanceerd

Geplaatst op vrijdag 9 november 2018 door XLLease

Elke ontwikkeling heeft zijn keerzijde, ook in de automotive. In het licht hiervan stip ik graag drie actuele discussies binnen de automotive aan waarbij de werkelijkheid toch wat genuanceerder ligt als je verder kijkt dan de eerste berichtgeving.

Voorlopig geen aanpassing van de BPM-tabel

Nu de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s via de nieuwe WLTP-methode wordt berekend, is het de vraag of de BPM-tabel daar niet op moet worden aangepast. Staatssecretaris Snel van Financiën ziet daar nog geen aanleiding voor. Op zijn vroegst wordt deze aanpassing pas op 1 januari 2020 verwacht. Er komt dit jaar nog een tsunami van WLTP-auto’s aan, en zeker volgend jaar. Allemaal berekend volgens de huidige BPM-richtlijnen. Onder aan de streep gaat er voor de overheid dus nog veel BPM binnenkomen. Ik vraag mij af of dit fair is én of dit gegeven voldoende bekend is bij het publiek. Overigens, gebruikte auto’s zouden hierdoor verhoudingsgewijs interessanter kunnen worden. Net als elektrische auto’s, want daar zit geen BPM op. Sommige merken spelen hier op in door de prijzen van hun elektrische auto’s gelijk te trekken met benzine en dieselauto’s. Aan de andere kant: Accupakketten worden schaarser en duurder en dat element drijft de prijs van elektrische auto’s op. De nieuwe WLTP-methode, gericht op meer duurzaamheid, heeft dus voor de autorijder voorlopig nog een financiële keerzijde.

Elektrische auto’s van invloed op files?

Ook in de discussie over elektrische auto’s mis ik een nuance. Elektrische auto’s worden duidelijk gepromoot als duurzamer alternatief voor auto’s die rijden op een traditionele brandstof. De maandelijkse exploitatiekosten zijn minder dan van een brandstofauto. Ook betaal je er (nog) geen wegenbelasting voor. Wat het grote publiek zich waarschijnlijk niet realiseert, is dat die lagere kosten een psychologisch principe in werking zetten. Namelijk dat mensen met elektrische auto’s zeer waarschijnlijk meer kilometers gaan maken, want ‘het kost toch minder’. Daardoor wordt het nog drukker op de wegen en neemt de filevorming verder toe.

Winterbanden en de werkelijkheid

Tot slot breng ik graag een nuance aan in de discussie over winterbanden. Volgens de wet moeten winterbanden in Nederland een profieldiepte hebben van minimaal 1,6 mm. Veel bandenbedrijven bewerken de autorijder met de boodschap dat je al bij 4 mm moet vervangen. Niets is minder waar. Als u een band al bij 4 mm vervangt, zit u gemiddeld nog maar op de helft van de levensduur van die band. Je moet uiteraard niet bewust door blijven rijden tot de grens van 1,6 mm, maar je kunt die profieldiepte met een gerust hart benaderen voordat je wisselt. Een A-merk als Michelin claimt zelfs dat een gebruikte winterband beter is dan een nieuwe! Ter geruststelling: XLLease respecteert uiteraard de wettelijke regels en de banden op de auto’s die u bij ons least, komen in de praktijk niet onder de 2 mm profieldiepte. Met de A-merk banden waarmee wij werken, is die grens veilig en reëel.

Nog een fabeltje…

Ook een fabeltje is dat in Duitsland winterbanden altijd verplicht zijn. De overheid stelt dat je banden moet hebben die voldoen aan de op dat moment heersende weersomstandigheden. Ligt er geen sneeuw? Dan kunt u in Duitsland prima op weg met zomerbanden. Verder zien we de opkomst van de All Seasons band met sneeuwcodering. Die voorspel ik een grote toekomst. Tot slot geef ik u graag een veilig advies. Ligt er sneeuw op de weg? Dan zijn winterbanden geen vrijbrief om hard te blijven rijden. Veilig rijden start altijd nog met uw eigen rijgedrag, in elk seizoen. Ik hoop met het laten zien van de ‘keerzijde’ van drie ontwikkelingen en discussies in de automotive u de juiste nuance mee te geven.

Ralf Timmers