XLLeaseNieuwsBijtelling nu wettelijk geregeld. Schoenlepel voor de elektrische auto?

Bijtelling nu wettelijk geregeld. Schoenlepel voor de elektrische auto?

Geplaatst op maandag 25 juli 2016 door Frank van Klink

In mijn laatste blog kondigde ik het al aan: de bijtelling gaat naar 4 en 22 %. Maar ik hield nog een slag om de arm. Immers, de politiek moest het plan voor de bijtellingsregels nog officieel aftikken. Inmiddels kan ik u melden dat het regime voor autobelastingen, en dus ook bijtelling, tot en met 2020 wettelijk is vastgesteld. De Eerste Kamer heeft op 5 juli ingestemd met het wetsvoorstel Wet Uitwerking Autobrief II.

Duidelijkheid over bijtelling

Met ingang van 2017 bedraagt de bijtelling voor geheel elektrische auto’s (EV’s) tot en met 2020 4%. Voor semi-elektrische (de PHEV’s) en alle andere personen- en bestelauto’s gaat vanaf 2017 (bij nieuwe inzet) een bijtellingspercentage van 22% gelden. Kortom, maximale duidelijkheid voor alle betrokken partijen. Voor u en voor XLLease.

Wet regelt méér dan alleen de bijtelling!

De Wet Uitwerking Autobrief II gaat over het ‘regime voor autobelastingen’. Soms vergeten we in alle hectiek dat dit over méér gaat dan louter en alleen de bijtelling. De MRB en BPM worden er ook mee geregeld, vaak wat ondergeschoven in de discussie. Ik praat u dan ook graag bij over de recente wetswijziging op dit terrein.

MRB en BPM: de puntjes op de i

De nul-emissie auto’s behouden tot en met 2020 ook een vrijstelling van MRB en BPM. Om nieuwe en gebruikte PHEV’s (plug-in hybrid electric vehicle) in de komende jaren vooral voor de particuliere markt aantrekkelijk te houden, geldt tot en met 2020 het halftarief voor de MRB voor auto’s met een uitstoot tot 50 gr/km CO2. Voor PHEV’s wordt met ingang van 2017 een nieuwe BPM-tabel geïntroduceerd, waardoor de BPM hoger uitvalt dan in 2016. De BPM wordt overall licht afgebouwd. Staatssecretaris Wiebes heeft op aandringen van de Tweede Kamer een evaluatiemoment met aanpassingsmogelijkheden in 2018 ingebouwd om te voorkomen dat nul-emissie auto’s worden over-gesubsidieerd.

Doorbraak elektrische auto? Wie het weet, mag het zeggen

Dit nieuwe fiscale krachtenveld met nieuwe regels voor de bijtelling is in mijn ogen vooral spannend als we kijken naar de ontwikkeling rondom elektrische auto’s. We zien steeds meer merken volledig elektrisch aangedreven middenklassers introduceren voor rond de 40.000 euro. Met een aantrekkelijke actieradius tussen 300 en 350 km. Uiteraard voorloper Tesla, maar inmiddels ook A-merken als Audi, VW, Volvo en BMW. In Duitsland blijft de doorbraak vooralsnog uit, maar wat gaat er in Nederland gebeuren met de definitieve vaststelling van 4% bijtelling?

Total Cost of Ownership electrische auto

Kijk je naar de Total Cost of Ownership als je kiest voor een volledig elektrische leaseauto? Dan kan die rekensom weleens totaal anders komen te liggen dan iedereen nu gewend is. Vooral met de lage verbruikskosten, lage bijtelling en het prijsvoordeel van elektriciteit ten opzichte van brandstof. Dit spannende momentum heb ik verleden jaar al aangekondigd en besproken tijdens het SuperDrive event van XLLease. En nu lijkt er zich een ongekend interessante nieuwe fase aan te dienen. Wie het weet, mag het zeggen. Ik ben heel benieuwd en wissel er graag met u van gedachten over.

Frank van Klink