Bijtelling 2019: XLLease geeft u de fiscale feiten
XLLeaseBlogs van XLLeaseBijtelling 2019: XLLease geeft u de fiscale feiten

Bijtelling 2019: XLLease geeft u de fiscale feiten

Geplaatst op vrijdag 18 januari 2019 door Frank van Klink

Het is een bekend gegeven: Wie een auto van de zaak rijdt, en deze ook regelmatig privé gebruikt, moet een fiscale bijtelling betalen over die specifieke auto. De laatste jaren is er op dit vlak enorm veel veranderd, tot op het compleet ondoorgrondelijke toe. Inmiddels is er meer overzicht en rust. XLLease vindt het belangrijk om voor u de regels rondom de fiscale bijtelling voor 2019 op een rij te zetten.

Verdeling 4%/22% blijft bestaan

Inmiddels is 10% van alle auto’s in Nederland een zakelijke auto. Door het hogere verloop in dit segment is dus ook het zakelijk aandeel in nieuw verkochte auto’s groter. De afgelopen jaren kwam hierbij steeds meer de elektrische auto hoog op het verlanglijstje te staan, en die zakelijke vraag naar elektrische auto’s zal in 2019 alleen maar groeien. Wat betekent dit voor de bijtelling van zowel de elektrische als de niet elektrische zakelijke auto? De twee extreem verschillende bijtellingstarieven blijven ook in 2019 bestaan. Dus 4% bijtelling voor wie zero emissions/elektrisch rijdt en 22% bijtelling voor elk ander soort zakelijke auto.

Nieuw budgetplafond voor zero emissions/elektrische auto’s

Nieuw in 2019 is wel dat er in de 4%-categorie een zogeheten budgetplafond komt van € 50.000. Dit betekent dat vanaf 2019 bij duurdere zero emissions/elektrische auto’s over elke euro extra aan cataloguswaarde boven € 50.000 het 22%-tarief van toepassing is. Dit is nieuw, want tot 2019 gold 4% bijtelling over de volledige waarde. Deze nieuwe regels nemen een bepaalde oneerlijkheid weg waarbij zakelijk rijders met een absolute topauto uit het elektrische segment netto minder betaalden dan iemand die zakelijk een leaseauto uit het middensegment reed. In de wandelgangen heet dit ook wel de ‘Tesla taks’.

Waterstofauto’s nog steeds 4% bijtelling

Wel geldt er in 2019 nog één uitzonderingscategorie. Dit zijn de waterstofauto’s. Deze rijders betalen 4% over de vollédige cataloguswaarde. Maar goed, hiervan rijden er in Nederland op dit moment nog geen tien rond, terwijl de registraties van elektrische auto’s in december 2019 bóven de 40.000 eindigden.

Wat is de bijtelling in 2019 voor alle andere auto’s?

Voor zakelijke auto’s met een traditionele verbrandingsmotor verandert er niets. De eerder bepaalde 22% blijft ook in 2019 gewoon 22%. Ongeacht of u nu diesel, benzine of PHEV rijdt. Al met al een fikse vooruitgang in vergelijking met de ondoorgrondelijke regels van een paar jaar geleden.

Prettig en praktisch toch, deze helderheid?

Laten we hopen dat Den Haag even fiscale rust op de zakelijke automarkt houdt. Dan kunt ú zich weer concentreren op uw core business en XLLease op de ondersteuning daarvan via onze diensten voor zakelijke mobiliteit!

Frank van Klink