XLLeaseBlogs van XLLeaseBijtelling 2016? Kijk vooral verder dan dit tussenjaar

Bijtelling 2016? Kijk vooral verder dan dit tussenjaar

Geplaatst op vrijdag 7 augustus 2015 door XLLease

Waarschijnlijk bent u op deze blog gekomen nadat u googelde “bijtelling 2016”. Ik begrijp uw interesse in de bijtelling 2016. Maar vanuit het oogpunt van autolease is 2016 een fiscaal overgangsjaar. Hoewel de perikelen rondom de bijtelling uw portemonnee uiteraard ook in 2016 raken, durf ik te stellen dat het vooral van belang is dat u de voorgenomen fiscale ontwikkelingen ná 2016 meeweegt in alle beslissingen rondom uw leaseauto of wagenpark.

Autobrief II: bijtelling 2016 en verder..

Waarom ik u adviseer verder te kijken dan 2016? In juni is eindelijk de langverwachte Autobrief II gepubliceerd. De Staatssecretaris van Financiën doet hierin een veelzijdig voorstel voor aanpassing van het systeem voor autobelastingen, waaronder de bijtelling, voor de jaren 2017 tot en met 2020. Kijk daarom verder dan alleen naar de bijtelling voor 2016.

Volle inzet op stimulering van volledig elektrisch en waterstof

In hoofdlijnen komt het erop neer dat het Kabinet de grote stimulering van PHEV’s afbouwt en vol inzet op stimulering van volledig elektrisch en waterstof. Dit zal de marktverstoring van de vloot van leaseauto’s een halt toeroepen en XLLease juicht deze ontwikkeling toe. Want zegt u nu zelf: hoeveel Mitsubishi’s Outlander rijden er in de praktijk nu écht op stroom?

Verlaging algemene bijtelling vanaf 2017

Wat is het Kabinet in Autobrief II eigenlijk van plan met de algemene bijtelling? In ieder geval beschouwt zij 2016 als fiscaal overgangsjaar en blijft de algemene bijtelling in 2016 25%. Maar let op: vanaf 2017 wordt dit bijtellingstarief verlaagd naar 22%. Het aantal bijtellingscategorieën wordt stapsgewijs verminderd van vier naar twee.

Ook stimuleert de regering maximaal de nul-emmissie-auto’s. Voor de goede orde: dit zijn de vol elektrische auto´s en auto´s die rijden op waterstof. Zij krijgen vrijstelling BPM en MRB en een bijtelling van 4% tot een cataloguswaarde van € 50.000,-. Nu we de BPM toch noemen: die ondergaat een zeer langzame afbouw van in totaal 12% tot en met 2020.

De optelsom voor u?

Uw huidige leasecontract voor 2016 openbreken kan uiteraard altijd. Maar het is nog maar de vraag of de kosten daarvan opwegen tegen het eventuele bijtellingsvoordeel dat u dit zou opleveren. In sommige gevallen gaat dit voordeel om slechts enkele tientjes per maand, bijvoorbeeld bij auto’s die van 20% naar 21% bijtelling gaan, tegenover hogere kosten voor het openbreken van uw contract.

Aan de andere kant: nog in 2015 een nieuw leasecontract afsluiten voor de komende vijf jaar met de gunstige voorwaarden die nú nog gelden, kan een slimme optie zijn.

Heeft u geen haast? Laat u goed adviseren wat het Kabinet met Autobrief II voor ogen heeft.

Slechts volledig milieuvriendelijk (100% elektrisch) rijden blijft financieel écht beloond, voor de overige auto’s gaat er veel wijzigen. En als u twijfelt? Dan is er altijd nog het gedegen advies van XLLease. Maakt u er gerust gebruik van.

Edwin Talma