Auto van het Jaar 2019: de Jaguar i-Pace
XLLeaseBlogs van XLLeaseAuto van het Jaar 2019: de Jaguar i-Pace

Auto van het Jaar 2019: de Jaguar i-Pace

Geplaatst op donderdag 28 maart 2019 door XLLease

De Jaguar i-Pace is op 4 maart 2019 tijdens de Autosalon van Genève uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2019. Deze elektrisch aangedreven gezinsauto versloeg in een zeer spannende eindstrijd de Alpine A110. Een jury van 60 Europese journalisten uit 23 landen kende deze prestigieuze trofee toe. Vorig jaar won de Volvo XC40 de verkiezing Auto van het Jaar, een persoonlijke favoriet van mij. En vooral nu juich ik het toe dat de elektrisch aangedreven gezinsauto Jaguar i-Pace won.

Voor het eerst gelijkspel

Nooit eerder was er na de stemming van de zestig juryleden uit 23 landen een gelijkspel. De Jaguar iPace en de Alpine A110 eindigden beide met 250 punten op de eerste plaats. Maar omdat er maar één winnaar van de Auto van het Jaar verkiezing kan zijn, is vervolgens gekeken naar de voorkeurstemmen die de auto’s kregen van de juryleden. Die strijd won de Jaguar nipt met een score van 18 punten tegen 16 voor de Alpine.

Vooral focus op value for money en technische innovatie

De jury voor de Auto van het Jaar telt drie Nederlanders. Deze jury beoordeelt de auto’s op alle mogelijke onderdelen, zoals design, comfort, veiligheid, verbruik, prestaties, functionaliteit, milieuvereisten, rijplezier en prijsstelling. Echter, value for money en technische innovatie zijn daarbij vooral belangrijke factoren.

Accent op ‘verstandige’ auto’s

Exoten als de Lamborghini Urus, de Aston Martin Vantage en de Mercedes-Benz G-Klasse haalden de shortlist niet. Ook de Hyundai Nexo, de enige waterstofauto, stond wel op de longlist maar bereikte de eindstreep niet. Van de 38 kandidaten die meedongen naar de internationale Auto van het Jaar verkiezing bleef een shortlist over van zeven auto’s met welgeteld (maar) één elektrische auto: De Jaguar I-Pace. De overgebleven lijst van zeven finalisten telde vooral ‘verstandige’ auto’s, zoals de Kia Ceed, de Ford Focus, Mercedes Benz A-klasse en Peugeot 508. De Citroën C5 Aircross, maar vooral de Alpine A110, kunnen we tot de meer exotische auto’s rekenen.

Opnieuw een bewijs van opmars elektrisch aangedreven auto

Ik vind het mooi dat uitgerekend de elektrisch aangedreven gezinsauto Jaguar i-Pace deze felbegeerde titel in de wacht sleepte. Het toont opnieuw aan dat de elektrisch aangedreven auto bezig is met een langzame, maar onomkeerbare opmars. Wel hoop ik dat de technische problemen met de eerste serie van de Jaguar i-Pace snel tot het verleden gaan behoren. Persoonlijk zie ik ook veel mogelijkheden voor de waterstofauto. Ik steek mijn mening niet onder stoelen of banken dat waterstof een enorme potentie heeft voor de auto- en transportsector. Jammer dat de Hyundai Nexo, de enige waterstofauto, de eindstreep niet haalde.

Pakt ú de handschoen op?

Zelf heb ik nog niet gereden in de Jaguar i-Pace. Maar als u XLLease even belt, kunt u snel zelf een proefrit maken. Vervolgens ben ik heel benieuwd naar uw ervaringen. Ik besteed daar graag een vervolgblog aan. Wie pakt deze handschoen op?

Frank van Klink